Vlaamse frituren vieren van 8 tot en met 15 november aanstaande de 25ste editie van de Week van de Friet. Sinds 2000 organiseert het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) in samenwerking met de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven deze campagneweek.
Zo uitbundig als in het verleden wordt er niet meer uitgepakt tijdens de jaarlijkse frietweek bij onze zuiderburen. Eerdere edities leverden bijzondere zaken op als een serie kunstzinnig vormgegeven frietvorkjes, standbeelden in verschillende steden die waren omgeturnd tot frietbeelden én het event Friet Rock met muziekoptredens in frietzaken.
Sociale media
De Week van de Friet focust de laatste jaren vooral op reuring via sociale media. Dat is ook dit jaar het geval. “Kan jij ook zo genieten van frietjes van de frituur? Laat het ons weten via Facebook, X of Instagram en post een leuke foto of video van jouw frietmoment met #lekkervanbijons,” luidt een oproep van VLAM. “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en zet ook onze Pinterest- of YouTube-account bij je favorieten!”
“Stilstaan bij smaak en beleving”
VLAM grijpt de Week van de Friet wel aan om de frietcultuur in het zonnetje te zetten. Het bureau noteert: “Bij het ruiken van frietjes van de frituur loopt het water ons in de mond. De smaak is onovertroffen en onze frietkotcultuur is uniek. Een stukje cultuur waar we terecht fier op mogen zijn. Elke frituur is uniek. Ze bestaan in allerlei vormen en je vindt ze op allerlei locaties. Deze diversiteit moeten we collectief koesteren. Met de Week van de Friet willen we iedereen laten stilstaan bij de smaak en beleving die zo uniek zijn aan de frietjes van de frituur.”
Foto: campagnebeeld VLAM, lekkervanbijons.be