ProFri Ambassadeur van de Week
Vanaf het prille begin van ProFri een trouw lid: Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen. Het bedrijf van de familie Norder en hun compagnon Frank Straver is al decennia een begrip. “De basis moet altijd goed zijn”, vindt Joyce Norder.
Samen met Frank Straver en haar broer Marcel staat Joyce Norder aan het roer bij Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen. Ze is daarmee in de voetsporen getreden van haar ouders, Theo en Wilma Norder. Zij richtten de frituurzaak in 1987 op en werken als mede-eigenaars nu alleen nog op de achtergrond mee.
Vertel eens. Wat voor bedrijf is De Schelp?
Joyce: “We zitten al heel lang op deze plek aan een doorgaande weg. Sinds jaar en dag zijn we een begrip in deze regio vanwege de snelheid, de goede klantbeleving en onze producten die van een hoog kwaliteitsniveau zijn.”
Wat is jullie positie in de buurt?
Joyce: “We hebben een directe collega in de buurt en de laatste jaren zijn er wat bezorgers van sushi, Surinaams eten en pizza’s bijgekomen. We geloven in onze eigen kracht. Ons uitgangspunt is dat de basis altijd goed moet zijn. We focussen ons op wat we zelf kunnen maken.”
Welke producten zijn dat?
Joyce: “Naast ons Met Goud Bekroond stoofvlees hebben we huisgemaakte hete kip, spareribs, en sinds kort is er een nieuwe snack: de Grillbikkel. Dat is een grillworst gevuld met kaas die we samen met de slager uit het dorp hebben ontwikkeld. Deze snack heeft een eigen Instagram-account en een eigen website. We willen hier ook de bekroning voor aanvragen bij ProFri.”
Wat is de waarde hiervan?
Joyce: “We hebben na de lancering in 2015 meteen het keurmerk Goed Gefrituurd aangevraagd. Ons stoofvlees is daarna Met Goud Bekroond. Het keurmerk Goed Gefrituurd is voor ons een bewijs van goed ondernemerschap in de frituurwereld.”
Hoezo?
Joyce: “Om het keurmerk te krijgen, volgt er een mystery visit en ontvang je een beoordeling van je winkel op bepaalde punten. Als ondernemer word je een beetje bedrijfsblind en daarom is het fijn als je hoort waar je op kunt letten. Het houdt je scherp.”
Wat doen jullie met dat rapport?
Joyce: “We leggen het naast onze eigen maatstaven en laten het ook lezen door ons personeel. Naar aanleiding van de laatste beoordeling hebben we besloten dat nieuwe medewerkers niet meteen achter de kassa mogen werken. Ze mogen pas de verkoop gaan doen als de menukaart goed kennen en de vragen van klanten kunnen beantwoorden.”
Wat vinden klanten van het keurmerk?
Joyce: “We hebben de stickers en posters in onze zaak hangen, maar we merken dat het keurmerk nog niet zo bekend is bij klanten en bij landelijke media. Dat heeft tijd nodig. We moeten er zelf als lid van ProFri mee naar buiten treden. Net als de rest van de collega’s. Het keurmerk wordt alleen bekend als er meer over verteld wordt.”
Wat betekent ProFri verder voor jullie?
Joyce: “Het is heel fijn om met mensen uit hetzelfde vak te sparren over dingen die als eigenaar van een frituurzaak op je bord terecht komen. Zo heb ik gemerkt tijdens de laatste ledenvergadering in Almelo.”
Leg eens uit.
Joyce: “We staan allemaal op hetzelfde punt en hebben met dezelfde problemen te maken. Denk bijvoorbeeld aan de corona- en de energiecrisis. Door als vereniging samen te werken, kunnen we problemen oplossen. Daarnaast is het een gezellige vereniging met een prettige groep ondernemers. ProFri is verder een grote bron van kennis.”
In welk opzicht?
Joyce: “Tijdens de ledenvergadering waren er een politicus en iemand uit de verpakkingswereld die over het berekenen van een toeslag voor de plastic verpakkingen hebben verteld. Dat vond ik interessant om te horen: wat gebeurt er allemaal en waar zijn ze mee bezig. Zoals die bakjes gemaakt van zeewier. Dat is inspirerend met het oog op de toekomst: er is licht aan het einde van de tunnel.”
Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen
Spireastraat 2
2371 NA Roelfoarendsveen
www.schelp.nl
- Bestaat sinds: 1987.
- Specialiteiten: huisgemaakt stoofvlees, hete kip, spareribs en de Grillbikkel.
- Product dat minder in trek is de laatste jaren: pizza. Joyce Norder over deze ontwikkeling: “Dat is te verklaren door de komst van twee pizzaketens in onze buurt. We hebben ons pizza-assortiment verkleind en bieden nu iets andere pizza’s aan.”
- Verandering in bestelgedrag: “In plaats van grote familiezakken, zie je meer gepersonaliseerde bestellingen. Kinderen mogen zelf kiezen welke snack ze willen en klanten bestellen vaker verschillende snacks, sauzen en toppings bij de friet.”
Snacksalon De Schelp in de Nationale Smulgids
Snacksalon De Schelp op platform Goedgefrituurd.nl
Tekst: Bianca Roemaat, foto’s: ProFri