Veel frituurspeciaalzaken maken sommige producten zelf en steeds vaker laten bedrijven deze producten keuren door het Nederlands Frituurcentrum. Afhankelijk van het toegekende aantal punten worden de makers beloond met het keurmerk Met Goud Bekroond. De bijbehorende oorkonde is niet alleen een bewijs van vakmanschap, maar kan in de zaak ook gebruikt worden ter promotie van het bekroonde product of specialiteit.
Een van de onderdelen waar de keurmeester op letten is de borging van de voedselveiligheid. Hiervoor geldt: Hoe grootschaliger de productie, des te meer aanvullende regels erbij komen kijken.
Losse verkoop
Een potje saus afvullen of ongebakken snacks meegeven aan een gast? Buiten de eisen in de Hygiënecode voor de horeca, zijn voor dat afvullen van dat potje saus of het meegeven van ongebakken snack geen extra stappen nodig. Horecabedrijven mogen ook hun eigen voedselveiligheidsplan toepassen. Hierbij moeten ze uiteraard wel de basisvoorwaarden en kritische processen correct uitvoeren.
Een stap verder is een horecabedrijf dat vooraf afgevulde huisgemaakte sauzen of voorverpakte snacks verkoopt aan gasten. Dan moet er een etiket op de verpakking met onder andere de ingrediënten, allergeneninformatie en de houdbaarheidsdatum.
Aanvullende eisen
Nóg een stap verder is als je de huisgemaakte sauzen en snacks via een derde kanaal wil verkopen, bijvoorbeeld aan collega’s of via retailwinkels. Jouw bedrijf valt dan mogelijk onder de categorie ‘industrie’, waarvoor aanvullende eisen gelden.
Een bedrijf valt bijvoorbeeld onder ‘industrie’ als het rauwe producten van dierlijke oorsprong verwerkt, of als het bedrijf meer dan 30 procent van de omzet aan derden levert. Bedrijven die vallen onder industrie, moeten onder andere zorgen voor de borging van de grondstoffen en de leveranciers moeten hun betrouwbaarheid kunnen aantonen.
Recall en tracering
Ook de productieruimte moet in dat geval worden onderzocht op de aanwezigheid van listeria, onder meer in putjes, gootstenen en op werkbanken. Er zijn sluitende systemen nodig voor recall en tracering. Verpakkingen moeten ‘food grade’ zijn, geëtiketteerd met onder meer de juiste productinformatie en allergeneninformatie.
Meer informatie
Kortom, er komt heel wat kijken bij het grootschalig vermarkten van huisgemaakte producten. ProFri’s partner Houwers kan bedrijven in dit proces adviseren en begeleiden.