Jollibee vierde onlangs een mijlpaal. In Canada opende de honderdste Noord-Amerikaanse vestiging van deze Fillipijnse formule met kip, burgers en pies. Het concern maakt geen geheim van zijn ambities: het wil toetreden tot de top 5 van grootste fastfoodpartijen wereldwijd.
Daarvoor moet Jollibee nog zeker 20.000 of meer vestigingen openen of formules overnemen. Maar groot is Jollibee inmiddels zeker wel. Het Fillipijnse bedrijf heeft namelijk 6800 vestigingen in 34 landen.
Overnames
Naast het eigen topmerk Jollibee werden de afgelopen jaren ook de nodige andere formules overgenomen. Naast Chowking en een joint-venture met Panda Express, grote namen op het gebied van wok-fastfood, nam Jollibee enkele jaren geleden ook de Amerikaanse burgerformule Smashburger over.
Bijna 50 jaar
Jollibee Group bestaat al bijna vijftig jaar. In 1975 werd het bedrijf in de Fillipijnen opgericht door Tony Tan Caktiong. Eerst werd ijs verkocht op straat in de hoofstad Manilla, maar na enkele jaren werd de koers verlegd naar warme snacks en gerechten. “Wij blijven eraan werken om één van de top 5 restaurant-bedrijven wereldwijd te worden,” vermeldt Caktiong als zijn missie.
McDonald’s was het grote voorbeeld toen Jollibee in 1978 de fastfoodmarkt betrad in eigen land. Caktiong kreeg zelfs het aanbod franchiser in de Filipijnen te worden van de Amerikaanse burgerformule, maar bouwde daarentegen zijn eigen concurrerende restaurantformule Jollibee. Hij adopteerde veel McDonald’s-elementen, maar volgens Tan Caktiong smaakt alles bij Jollibee beter.
Foto: Jollibee Foods