De Nederlandse burgerformule Johnny’s Burger Company bereikte een mijlpaal. De keten opende onlangs zijn vijftigste vestiging. “Inmiddels is Johnny’s Burger Company de snelst groeiende hamburgerformule in Europa,” aldus het bedrijf zelf.
Johnny’s beleeft dezer weken drie openingen in korte tijd: nummer 49 opende in Hoofddorp, gevolgd door nummer 50 in Beverwijk en nummer 51 in Heerhugowaard.
Sinds begin dit jaar is bijna standaard tevens sprake van een combinatie met subconcept O’Tacos. Johnny’s Burger Co sloot namelijk een samenwerking met deze Franse formule, waar de urban-snack de Franse taco het kernproduct is. O’Tacos bestaat sinds 2007 en probeerde eerder in Nederland vergeefs zelfstandig uit de startblokken te komen.
“Minimaal 40.000 huishoudens”
Johnny’s Burger Co. opende twaalf jaar geleden zijn eerste vestiging, toen nog helemaal gericht op delivery van online bestellingen. Vier jaar later werd Johnny’s een franchiseformule. Momenteel richt het concept zich op verstedelijkte gemeenten met minimaal 75.000 inwoners en minstens 40.000 huishoudens. Franchisenemers betalen 8 procent omzetfee en 2 procent marketingfee bij een gemiddelde omzet van 550.000 euro.
Na Amerikaanse grootheden als McDonald’s en Burger King, is Johnny’s Burger Co het nummer 3 burgermerk van Nederland. Oprichter Tarek Cherkawi deed voor zijn formule inspiratie op bij een bezorgformule voor hamburgers in Las Vegas.
Johnny’s burgers zijn gemaakt van honderd procent rundvlees en helemaal vrij van geur-, smaak- en kleurstoffen. De rundvleesburgers zijn bovendien halal. De burgerformule (“the biggest burgers in town”) heeft burgers van 200 gram op het menu.