Snackmaker Topking is overgenomen door Signature Foods, de moedermaatschappij van salademerken als Johma, Délio en Hamal. Het Twentse bedrijf wordt hiermee eigenaar van bekende, voornamelijk pikante snackiconen als Vlammetjes, VlamBapao, VlamTosti en KaasTengels.
Onder de naam Indoking boekte Topking na de oprichting in de jaren 1981-1982 succes met zijn pikante loempiaatjes onder de naam Vlammetjes. Ruim tien jaar na de oprichting is de naam gewijzigd in Indoking Topking en vervolgens Topking. Na de overname van het bedrijf Euro Saté, verhuisde Topking van Bleiswijk naar Schiedam. Huidige directeur Edwin Hak, de opvolger van oprichter Bert Roubos, stelt in een persbericht dat Topking onder vleugels van Johma de vrijheid blijft houden haar eigen beleid te voeren.
De afgelopen jaren was volop sprake van andere overnames van kleinere snackmerken door grote bedrijven. Zo nam Unilever het merk De Vegetarische Slager over en werd De Vries Van Oers (inclusief Mexicano) onderdeel van de Izico Food Group, dat zijn naam wijzigde in Goodlife Foods. Eerder al ontfermde Ad van Geloven zich over Souflesse, Van Dobben, Laan Snacks, Willie Dokter en KB Soufflé. De laatste vier genoemde snackmerken waren voorheen het eigendom van Royaan, tegenwoordig New Forrest/Buitenhuis.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 14 – Winter 2019-2020