Dankzij de realityserie Urk! op SBS6 trekt de Jamballasaus van de Achterhoekse saus- en snackmaker Elite volop de aandacht in de media. In het vissersdorp is de saus namelijk sinds jaar en dag zo’n succes dat hij in geen horecabedrijf, slagerij of supermarkt ontbreekt.
Omroep Flevoland besteedde uitgebreid aandacht aan de populariteit van de saus op Urk. “Urk is een grootverbruiker van de saus,” aldus de omroep. “Dat is, op een paar uitzonderingen na, in de rest van Nederland niet het geval.”
Populair broodje
De zachtpikante saus van Elite op basis van tomatenpuree, uien en rode peper is al bijna elf jaar op de markt. In Urk werd hij vanaf 2016 langzaam maar zeker populair dankzij horecaondernemer Albert Snoek, uitbater van een café en een snackdrive.
Snoeks broodje Jamballa met kip, kaas en de saus is een bestseller en inspireerde andere ondernemers in Urk en omstreken. Het broodje vormt zelfs de basis onder Snoeks bezorgdienst Snackdrive Urk.
Knijpfles op tafel
De knijpflessen met de saus staan nu in menig Urks huishouden op tafel. Omroep Flevoland rapporteert: “Veel Urkers eten de saus inmiddels bij bijna alles: bij friet, gehaktballen of gebakken vis. Volgens de mensen op straat in het dorp kan het overal bij.”
Elite in Neede ontleende de saus ruim elf jaar geleden aan de receptuur van een klant in Zuid-Nederland. Het bedrijf, tevens maker van de Joppiesaus, introduceerde de Jamballasaus op de Horecava 2015.
Foto: Facebook Snackdrive Urk