Het belang van kleur bij snacks en streetfood wordt steeds groter. Roze of helblauwe hamburgerbroodjes? Takeaway-drankjes in pastelkleurtjes? Een waaier van kleuren bij schep- en softijs?
Het oog wil ook wat. In deze tijd van sociale media lijkt het oog steeds meer te willen. Al enige tijd wordt gesproken in termen als ‘foodporno’ en ‘instafood’. Instafood is eten en drinken dat kleurrijk en catchy oogt op Instagram. Enkele jaren geleden introduceerde een Japanse sausmaker een oceaanblauwe, bijna fluoriserende dressing, omdat deze kleur zo mooi contrasteert met lichtgroene slabladeren in salades en dus op Instagram een fraai plaatje oplevert.
In ons land maakt de trend van kleurrijke foodproducten ook snel opgang. Zo openden in bijna alle grote steden kleine conceptjes die de Taiwanese bubble tea verkopen, melkthee die zowel felle als pastelkleuren heeft. Verder zijn vooral in de deliverymarkt hamburgerbroodjes in allerlei kleuren geen uitzondering meer. Vegan maaltijdbezorger Heilig Boontje, actief in Leeuwarden en Groningen, heeft onder meer roze, diepblauwe en zwarte burgerbroodjes.