Cafetaria’s en andere horecabedrijven zien hun winstgevendheid verder afnemen. Volgens de ING Bank berekent nog geen derde van de ondernemers (32 procent) in de branche zijn kostenstijgingen grotendeels of geheel door in de verkoopprijzen.
De cijfers van ING Research hebben betrekking op het eerste kwartaal van dit jaar. De horeca blijft qua doorberekening van hogere kosten achter bij andere branches. Zo rekent meer dan de helft van de ondernemers in het transport en de industrie de hogere lasten wel één op één door aan zijn klanten.
Interen op rendement
Omdat de tendens van beperkte doorberekening van kostenstijgingen zich in de horeca ook al vorig jaar voordeed, teren bedrijven opnieuw in op hun rendement. De onderzoekers van de bank stellen echter wel: “De horeca blijft ondanks de hoge inflatie nog doorgroeien. In winkels nemen de verkopen daarentegen af, vooral door minder grote aankopen.” ING taxeert dat de volumegroei, ofwel de omzet minus de inflatie, in geheel 2023 voor de branche zal uitkomen op drie procent. Voor 2024 voorziet de ING een volumegroei van slechts één procent.
“Pas op de plaats in horeca”
De bankanalisten van ING schrijven verder over branche: “Ook nu de coronapandemie achter de rug is, blijven het uitdagende tijden voor de horeca. Na de grote inhaalslag in 2022 wordt voor de horeca zowel in 2023 als in 2024 een pas op de plaats gemaakt. Door de hogere kosten voor inkoop, personeel en energie stijgen de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting voor het derde jaar op rij met ten minste drie procent.” De winstmarges in de horeca, concludeert de ING, komen (verder) onder druk.