ING Bank verwacht dat de Nederlandse horeca “een minder uitbundige tijd” in het verschiet heeft. In zowel de rest van dit jaar als in 2025 zal de groei van het volume, ofwel het aantal en de omvang van de bestellingen, beperkt blijven tot hooguit twee procent, aldus de bankexperts.
De voorspelling van de bank is trouwens opmerkelijk. Van de zijde van groothandels wordt namelijk al langer gesteld dat de rolcontainers van horecaklanten minder goed gevuld zijn dan voorheen. Bovendien is volgens Koninklijke Horeca Nederland voor het eerst in negen jaar sprake van een afname van het aantal horecabedrijven. Dit zou er dus eerder op duiden dat het volume een afnemende tendens vertoont.
“Consument doet het rustiger aan”
Volgens ING Bank is hiervan echter geen sprake. De bank noteert in zijn forecast: “Na de grote post-covid inhaalslag in 2022, keerde de sector in 2023 terug naar een stabieler groeipad met 6 procent volumegroei. Dit jaar doet de consument het naar verwachting wat rustiger aan qua horecabezoek. Dit komt door een aanhoudend lage economische groei, een licht oplopende werkloosheid, een aanhoudend laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca.”
“Vooral effect van hogere prijzen”
Wel stelt de bank, net als de grossiers in de branche, dat de consument zonder meer terughoudend is met zijn horecabestedingen. De ING: “Dat consumenten het wat rustiger aan doen, blijkt uit de meest recente ING betaaltransactiedata. Hoewel de waarde van de pinbetalingen in eetgelegenheden, zoals restaurants en eetcafés, in de eerste vijf maanden van 2024 gemiddeld 8 procent hoger was dan in dezelfde periode een jaar eerder, kwam dit grotendeels door hogere prijzen.”
Foodconsumptie stagneert
ING vervolgt: “Zo hebben restaurants en cafés de prijzen in de periode januari tot en met mei gemiddeld met 6 procent verhoogd. Ondanks dat de omzet nog altijd stijgt, blijven de volumes redelijk stabiel. Dat duidt erop dat er dit jaar tot nu toe wel meer wordt uitgegeven, maar niet heel veel méér wordt gegeten en gedronken.” De prijsstijgingen in restaurants en cafés hielden volgens ING ongeveer gelijke tred met de prijsverhogingen in de fastservice-sector, zoals snackbars, lunchrooms en afhaal- en bezorgingszaken.
Foto: archief UZ Media