Toon en Lion Bressers waren de 20 net gepasseerd, toen ze in 1992 een bekend Bladels snackadres overnamen. De frituurkeet in het centrum van het Brabantse dorp. Vijf jaar geleden trokken de Bressers’ in een nieuw winkelannex appartementencomplex. Restaria en take-away Den Doel doorstond onlangs glansrijk de jaarlijkse herkeuring voor het Goed Gefrituurd Keurmerk.
door Ubel Zuiderveld | foto’s Foodservicewatcher.com
In Bladel-centrum stond al decennialang een snackkeet. In 1986 werd een nieuwe geplaatst, bestaande uit vijf units. Toon kwam er zes jaar later als jongeman werken. Samen met vriendin Lion nam Toon de keet over van zijn werkgever. In 2008 werd op de plek van hun keet nieuwbouwcomplex Marktstaete in aanbouw genomen. De snackkeet verhuisde tijdelijk naar de Markt. Bressers betaalde de verhuiskosten, maar hoefde de gemeente geen huur te betalen. In 2011 zegden Toon en Lion de keet vaarwel en betrokken ze hun zaak in Marktstaete.
Aanlevering en opslag
Marktstaete is een groot appartementgebouw met winkels en horeca. Door het complex voert een lange gang naar een overdekte docking waar trucks bestellingen afleveren. Elk horecabedrijf kan dus via de overdekte gang bevoorraad worden. Aan deze gang heeft Den Doel bovendien ruimtes voor opslag en afval. Ook kocht Toon een plek in Markstaete’s parkeergarage.
2 augustus 2011
In de keet bleef de verkoop beperkt tot de bekende hardlopers. Restaria Den Doel kreeg in zijn nieuwe onderkomen een veel uitgebreider assortiment. De eerste openingsdag in augustus 2011 staat Toon helder voor de geest. “Vlak voor de Bladelse kermis was het. De eerste weken was het ramvol. Rampdagen. Iedereen moest nog uitvinden waar alles lag. Ik vertelde mezelf met tranen in de ogen dat het wel goed zou komen. En dat gebeurde natuurlijk ook – mede dankzij ons geweldige team van medewerkers.”
Nummertjes trekken
Ja. Den Doel werd in het begin overlopen. Toon: “Het contact met de klanten was weg. Ik durfde niet meer omhoog te kijken.” Na tien dagen nam hij een ingrijpend besluit. Klanten gingen nummertjes trekken net als bij de slager. Het nummersysteem is gekoppeld aan de kassa. Iedereen bestelt aan de toonbank. “Dat werkte geweldig. Er ontstond onmiddellijk ontspannenheid in de zaak – zowel de klanten als ik werden relaxed.”
Persoonlijke toets
Den Doel getuigt van een persoonlijke toets. Op de achterwand pronkt een immense foto van twee kinderen die een milkshake drinken in een korenveld, de zoon en dochter des huizes. In de ijshoek hangt nog een fraaie kleurenfoto van Toons dochter. Toon glimlacht. De foto’s zijn vijf jaar geleden gemaakt. Nu zijn ze 16 en 18 – ik denk niet dat ze dit nog zouden willen.”
Restaria
Toon koos bewust voor de termen restaria/take-away. “Ons bedrijf zit tussen restaurant en cafetaria in. Daarom restaria. Maar ach, hier noemen ze ons gewoon friettent; da’s natuurlijk prima.”
Verse friet
In de snackkeet sneed Toon friet uit geschilde bonken – in 2002 stapte hij over op aardappelen van een regionale boer. Tegenwoordig werkt Den Doel met voorgesneden friet, rauwe friet die men zelf voorbakt in ronde potten. Op de menukaart prijkt friet met piccalilly, heden ten dage een zeldzaamheid. “Ja, een uitstervend iets,” zegt Toon. Hij heeft veel Belgische klanten. “Ja, misschien loopt het beter als ik de naam piccalilly inruilen voor pickels.” Geïnspireerd door de zuiderburen voert Den Doel sinds een jaar de Belgische snackworst cervela.
Goede lunch
Den Doel is een populair lunchadres. Toon: “Winkelend publiek en scholieren. De schooljeugd gaat anders eten, minder friet en kroketten. De meisjes willen allemaal panini’s. Ik verkoop veel belegde broodjes, naast panini’s veel flaguettes. Ook maaltijdsalades zijn in trek.”
Doelsaus
Den Doel heeft Doelsaus, een eigen cocktailachtige saus. Die wordt vaak besteld bij de Twijfelaar, minisnacks op een prikker. “Met de Twijfelaar begonnen we twaalf jaar geleden; volgens mij hebben wij de naam verzonnen.” Den Doel heeft ook stoofvlees volgens eigen recept. Belegde broodjes besmeren Toon en Lion niet met boter maar met Belgische (Belse) mayonaise.
Laten proeven
Den Doel heeft een actief snackbeleid – laat klanten nieuwe producten proeven. “Loopt het na drie maanden niet, dan gaat de snack er weer uit.” Schnitzels, varkenshaasjes, saté en het hamburgervlees (Den Doel bereidt ze vers op de plaat) komen van een regionale, zelfslachtende slager. Toon speurt steeds naar nieuwe eigen creaties. Hij overweegt de introductie van een knakworst-met-kaasomhulsel in deegbeslag, een snack die hij op You Tube zag.
Nieuwe kaart
Elke twee jaar krijgt Den Doel een nieuwe menukaart. Den Doel wil nu wraps opnemen in het assortiment en verkent de mogelijkheden van streetfood en worsten. Glutenvrije kroketten en frikandellen debuteerden drie jaar geleden. “De behoefte hieraan moet je niet onderschatten.”
Warm welkom
Den Doel blinkt uit in vakmanschap en gastvrijheid. Het behoort tot de eerste lichting van bedrijven met het Goed Gefrituurd Keurmerk. De periodieke hertoetsing doorstond Den Doel met vlag en wimpel. Logisch, want Den Doel voelt als een warm bad. Houdoe!
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017