Hoe je het ook wendt of keert: de Amerikaanse QSR-industrie is en blijft een inspiratie voor velen. De twee dominante trends bij quick service restaurants ofwel fastfood zijn: compacte kiosken met veel robotica én dark kitchens van gekende merken.
door Ubel Zuiderveld, FSW
“Service with a smile.” Het is van oudsher het credo in de QSR-business. “De lach van het meisje achter de toonbank zal nooit verdwijnen,” zei Ray Kroc ooit, de man die McDonald’s groot maakte. Toch is de belangstelling voor digitale selfservice-concepten groot in de Amerikaanse fastfoodindustrie.
Versnelde uitrol van kiosken
Ketens als Taco Bell (Mexicaans) en Panera (fastcasual bakery) introduceerden de laatste jaren compacte, deels geautomatiseerde serviceconcepten. Ze haken hiermee niet alleen in op personeelstekorten en inflatie (kostenreductie), maar vooral ook op de behoeftes van de gedigitaliseerde gemaksconsument. Deze en andere restaurantmerken rollen dit soort kiosken, doorgaans met drive-through, de komende jaren versneld uit. Minimaal 50 procent van de bestellingen komt er digitaal binnen, de afhandeling geschiedt grotendeels geautomatiseerd.
Taco Bell en Panera zijn niet de enigen. Ook andere fastfoodmerken zijn bezig met compacte robotica concepten, onder anderen Shake Shack (friet en burgers), Sweetgreen (salades), en Chipotle (Mexkeuken). Ja, ook McDonald’s doet mee, getuige de lopende band en andere automatisering op zijn testlocatie van een Mini Mac in Texas. Trouwens, McDonald’s is sinds 2003 achter de schermen al bezig met McKiosken. In een grijzer verleden had het burgerconcern ook al kortstondig Mini Macs. In ons land heeft KFC aangekondigd de expansie te willen versnellen met compacte varianten van zijn fullsize restaurants.
Alliance Kitchen voor bezorging
Spookkeukens, dark kitchens. Veel fastfoodmerken kijken er met belangstelling naar. Onder meer Wendy’s (hamburgers) en Nathan’s (hotdog) bezorgen reeds in tientallen steden hun gerechten vanuit centrale merkloze keukens.
Ken je Inspire Brands? Mogelijk niet. Maar met 32.000 vestigingen, behoort het bedrijf tot de top 3 van Amerikaanse restaurantbedrijven. Naast Dunkin’ (donuts) is Arby’s het bekendste merk: een Subway-achtige keten die dertig jaar geleden ook kort in Den Haag een vestiging had. Daarnaast heeft Inspire Brands ketens als Buffalo Wild Wings (kip) en Rusty Taco (Mexicaans). Inspire Brands lanceerde een eigen dark kitchenmerk onder de naam Alliance Kitchen.
In deze centrale keuken worden voor de bezorgmarkt producten gemaakt van meerdere formules: naast Arby’s, Rusty Taco en Buffalo Wild Wings ook onder meer de gerechten van Jimmy John’s (sandwiches) en Sonic Drive-In (burgers). Via online platforms en apps kunnen producten van de merken tegelijk thuis worden afgeleverd.
Happy Loetje in één bezorgkeuken?
Vertaald naar Nederland: wat zou er gebeuren als Restaurant Company Europe (RCE) voor de deliverymarkt een eigen dark kitchen start, waar de hardlopers worden bereid van zijn merken Loetje, Happy Italy, Popcatepetl en Stan? Of als cateraar Albron dit doet met de kernproducten van zijn merken Frites Affairs, Coffee Company, La Strada en Brownies & Downies? Nee, zo simpel als het klinkt, is het niet. Maar de impact kan in lokale markten groot zijn.
Eén ontwikkeling staat in elk geval als een paal boven water: de tendens richting concernvorming en schaalvergroting in de fastfood en foodservice zal doorzetten. Het is in de huidige markt aantrekkelijk om verschillende restaurantmerken in het portfolio te hebben.