De Horecava 2024 in Amsterdam zit er weer op. In hal 10 en 11 was er veel te beleven voor liefhebbers van fast casual. Bij de snacks was niet alleen veganistisch wat de klok sloeg. Vlees mag weer. Kip is hip. Veel standhouders pakten uit met verpakkingen en sturen aan op digitalisering van de frituurzaak.
door Bianca Roemaat
De hamvraag op deze Horecava was voor veel frituurders: hoe smaakt die nieuwe Kaas Kipkorn van Mora? Met een campagne vorige maand werd al geprobeerd om Nederland warm te krijgen voor deze nieuwe snack. Nee, het bleek geen combi van een kroket en frikandel te zijn, maar een variant op een andere klassieker: de kipkorn gevuld met kaas.
1. Kaas houdt van kip
Onder het motto Kaas houdt van kip, gingen ze bij de stand van producent Ad van Geloven rond met deze snack. We namen de proef op de som, net als heel veel andere bezoekers, en ja, dit kan wel eens een blijvertje worden.
2. Plantaardig smaakt aardig
Wat verder opvalt: dit is weer eens een nieuwe vleessnack. Na jaren van veel veganistische hapjes en producten, mag het kennelijk weer. En ja, er waren ook weer nieuwe plantaardige snacks. Van varianten op vis tot dumplings. En eerlijk is eerlijk, dat wat we geproefd hebben, smaakte aardig en had meer mondgevoel.
3. Amerikaanse kip
Dat kip hip is, spotten we ook op andere stands. Zoals bij het Amerikaanse kipmerk Tyson. Nee, dat is niet genoemd naar die bekende vechtsporter, maar gaat terug tot een familiebedrijf uit 1935, als we het verhaal op de flyer moeten geloven. En nu in Nederland te verkrijgen.
Bij Tyson Food draait het om allerlei krokante en gepaneerde kipsnacks. Van diepgevroren crunchies, hot chicken mini filets tot bandidos met sweet chilli. Bereid op basis van kipfilet en niet met restvlees, volgens de standmedewerkers. Maar wel afkomstig uit Thailand. Dus met veel foodmiles achter de rug…
4. Digitalisering
Bij de stand van deze Amerikaanse kipaanbieder maar ook elders op de beurs, zien we steeds vaker bestelzuilen. Ook is er veel aandacht voor andere digitalisering op allerlei fronten. Van digitale menukaarten (“Ik bestel zelf”) tot het online inkopen via Foods.nl.
5. Composteerbare bakjes
We zien ook dat aanbieders van verpakkingen inspelen op de SUP-regelgeving. Een heet hangijzer in de cafetariasector. Bij Meulendijks Verpakkingen peilden ze de stemming bij cafetariahouders over hun nieuwe biologisch composteerbare frietbakjes. Wanneer deze op de markt komen, kon de standmedewerker nog niet zeggen.
Op de stand van Conpax zagen we al wel eetbaar bestek, re-usable bekers en waren verpakkingen van de Notpla zeewier-coating te bewonderen. Die zijn al wel verkrijgbaar en voldoen aan de regels rond single use plastics.
6. Tradities
Naast alle noviteiten spotten we ook veel traditionele snacks. Zo bracht sausfabrikant Remia een ode aan het speciaaltje en dus curry-ketchup, fritessaus en gesnipperde uitjes en zagen we opvallend veel automatieken op de beursvloer.
Nog zo’n traditie: bitterballen uitdelen tijdens aan het standbezoek. Onder meer die van een bekend merk als Van Dobben. Onder het motto: “Ons favoriete uur is bittergarnituur”. Daar sluit de redactie van Frituurwereld zich graag met een vette knipoog bij aan.