Help, help, help! Veel horecaondernemers weten niet meer waar ze het zoeken moeten van de energiestress. De campagne Horeca In Nood van de Horeca Alliantie leverde andermaal veel noodkreten op. Frituurwereld selecteerde opnieuw reacties van collega’s uit de branche. Vijf ondernemers uit verschillende disciplines van de horeca.
Alleenstaande moeder met cafetaria: “Help, help, help!”
Frituurzaak in Brabants dorp: “Mijn zaak was een zeer goed lopende cafetaria. Ik had alles op de rit, geen schulden en kon er goed van leven. Toen kwam corona en zag ik de eerste weken m’n omzet dalen met 75%. Maar we hebben het overleefd. Langzaam zijn we weer aan het opbouwen. Nog lang niet terug op het oude niveau….”
“Maar toen begon de volgende ellende. In december vorig jaar, werd mijn voorschot verhoogd naar 3000 euro, terwijl ik voorheen zo’n 1200 euro per maand kwijt was. In augustus kreeg ik het voorschot voor september, 5300 euro!”
“Hierop heb ik per direct besloten om mijn zaak op maandag en vrijdag overdag te sluiten. Dit om gas, olie en personeelskosten te besparen. Ik heb nu drie maanden huurachterstand, verder alle rekeningen betaald. Maar m’n geld is op. Ik hou m’n hart vast, zelf hou ik niets meer over. Ik ben een alleenstaande moeder van 55 jaar. Ik heb een koophuis, waar nog een hypotheek op rust. Ik maak me grote zorgen! Doordat ik een eenmanszaak heb, zit ik er privé ook mee als ik failliet ga. Dan ben ik alles kwijt; huis, zaak, toekomstplannen. Er moet heel gauw hulp komen, anders red ik het niet meer. Help, help, help!”
Bezorgformule: “Na 30 jaar hard werken eindigen met niets?”
Een Limburgse bezorgformule: “We zijn al op alle mogelijke manieren aan het bezuinigen op gas en elektra. Echter, als deze verhogingen werkelijkheid worden, dan ben ik niet alleen bang voor mijn bedrijf maar ook voor mijn privé. Want ik ben uiteindelijk een eenmanszaak. Het zal toch niet zo zijn dat ik, na ruim 30 jaar hard werken bijna aan mijn pensioenleeftijd, mijn bedrijf moet sluiten en niets meer overhoud?”
Afhaalrestaurant: “Anders halen we einde van jaar niet…”
Afhaalrestaurant in Den Haag: “Hierbij onze roep om energiecompensatie te krijgen. Van €1800 naar nu deze maand €8100 voor een klein restaurant met afhaal en bezorging… Dit betekent: overleven in deze moeilijke tijden van eerst coronacrisis en nu energiecrisis. Rekening verviervoudigd – en hoe hoog wordt de volgende maand onze energierekening? We houden ons hart vast. Nog even en we moeten dicht. Liever vandaag dan morgen het probleem aanpakken: een goede vergoeding of compensatieregeling voor de kleine ondernemer. Anders halen we het einde van het jaar niet. En hetzelfde geldt voor vele andere collega’s om me heen met een variabel contract.”
Dorpsrestaurant: “Genadeslag voor mijn bedrijf…”
Restaurant in Utrechts dorp: “Ik ben horeca-onderneemster, een twintiger die drie jaar geleden haar zaak begonnen is. Ik heb een in de basis zeer financieel gezond bedrijf. Wij hebben covid overleefd acht maanden na onze opening en ook uitdagingen zoals extreme stijging van inkoop en lonen het hoofd kunnen bieden. Echter, mijn huidige energiecontract is verhoogd van 1500 euro (juli) naar 3300 euro (september) en nu ruim 7000 euro (oktober). Dit zal de genadeslag zijn voor mijn bedrijf en met mij voor vele anderen.”
Aziatisch restaurant: “Elke avond dezelfde zorgen…”
Aziatisch restaurant in Utrecht: “Elke avond als wij weer na een lange dag thuis zitten, komen dezelfde zorgen weer op. Hoe gaan we het doen met de energierekening? Dicht gaan kan niet, omdat we in een winkelcentrum zitten en teveel vaste kosten hebben. Moeten we de prijzen verdubbelen? Waar kunnen we op besparen? We zitten al met een tekort aan personeel, dus personeel ontslaan is ook geen optie. Inkoop wordt duurder, dus daar kan je ook niet besparen. Het gesprek valt stil…”
Klik hier als jij ook jouw energiestress kwijt wilt aan de Horeca Alliantie en politiek Den Haag >
Vakvereniging ProFri en een Stichting Nieuwe Horeca Nederland in oprichting reiken ondernemers een helpende hand. Meer weten? Lees hier verder.