De Horeca Alliantie heeft zijn dynamisch coronaprotocol aangepast aan de nieuwe overheidsregels.
Zowel de Nederlandstalige als de Chinese versie van het horecaprotocol zijn te vinden op de website Veiliguitindehoreca.nl. Daarop vind je ook andere gereedschappen om gasten conform de regels te ontvangen.
Ook voor niet-leden
Het protocol wordt ondersteund door de brancheorganisaties ProFri, VCHO (Chinese ondernemers) en het Nederlands Horeca Gilde. Ook de ABGP, een onafhankelijke vakorganisatie voor werknemers, onderschrijft het protocol van de Horeca Alliantie. Niet-leden van de genoemde organisaties kunnen het protocol en de tools op de website ook gebruiken.
Hieronder lees je de hoofdlijnen van het coronaprotocol van de Horeca Alliantie.
Medewerkers en bedrijf:
• 1,5 meter afstand te houden verplicht op plaatsen waar geen coronatoegangsbewijs nodig is.
• Was vaak je handen.
• Draag een mondkapje in publieke ruimtes.
• Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
• Zorg voor voldoende frisse lucht.
• Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
• Schud geen handen.
• Blijf thuis bij verkoudheidsklachten, koorts of verhoging tot 38 graden Celsius.
• Laat je testen bij corona-gerelateerde klachten.
• Vermijd drukte.
Ontvangst gasten:
Zowel het terras als de binnenruimte van de horeca is alleen toegankelijk met het coronatoegangsbewijs. Dit geldt voor alle gasten vanaf 13 jaar. Het coronatoegangsbewijs kan getoond worden in de corona-app of op papier en bestaat uit een van de volgende opties:
- Vaccinatiebewijs
- Herstelbewijs
- Negatieve test (niet ouder dan 24 uur)
- Scan de QR-code. Bij een groen scherm vraagt u om een legitimatiebewijs (zie punt 2). Bij een rood scherm moet u de gast weigeren.
- Vanaf 14 jaar bent u verplicht om een legitimatiebewijs te vragen en de gegevens op het coronatoegangsbewijs te controleren.
- Als de gast een groen scherm heeft en de gegevens overeenkomen met het legitimatiebewijs, mag u de gast toelaten.
In jouw zaak:
De horeca mag open zijn van 05.00 tot 22.00 uur. Afhalen en thuisbezorgen zijn ook na sluitingstijd toegestaan.
Er geldt dat u zowel binnen als buiten 100% van de 1,5 meter capaciteit kunt gebruiken. Dit komt in de praktijk neer op 1/3 van de reguliere capaciteit. Zo is het voor bezoekers mogelijk om afstand te houden.
• Zorg voor 1,5 meter afstand tussen zitplaatsen.
• Er geldt geen maximum aantal personen per tafel, zolang personen die niet op één adres wonen op 1,5 meter afstand van elkaar zitten.
• Mensen die op één adres wonen*) en kinderen t/m 12 jaar kunnen aan dezelfde tafel zitten en hoeven geen 1,5 meter afstand te houden van elkaar. Hiervoor geldt ook geen maximum aantal personen per tafel.
• Zorg voor een duidelijke markering, zodat de gasten 1,5 meter afstand kunnen houden.
• Maak vaste looproutes en breng waar nodig markeringen aan.
• Zorg indien mogelijk voor een gescheiden ingang en uitgang voor gasten.
• Maak het protocol zichtbaar voor gasten. Publiceer het protocol ook op de website en eventuele sociale media.
*) Dit geldt voor iedereen die op hetzelfde adres woont, dus niet alleen partners en gezinnen, maar ook andere woongemeenschappen zoals studentenwoningen.
• Alle gasten moeten een vaste zitplaats hebben.
• Entertainment is toegestaan.
Hier vind je alle tools die je nodig hebt.