Het Hoofddorpsch Friethuys breidt uit. Het bedrijf van Richard, Sharon en Lorenzo Biesma verhuist half september in Hoofddorp naar een grotere locatie. Niet alleen zal hier friet worden gemaakt voor afnemers in de horeca, maar ook is aan de nieuwe locatie een speciale bezorgkeuken gekoppeld.
“Nee, bezorging deden we nog niet,” vertelt Richard Biesma. “Het oorspronkelijke plan was om een bezorgkeuken te starten op een aparte locatie. Maar werken vanuit twee vestigingen zagen we uiteindelijk toch niet zitten. Daarom verhuizen we naar een groter pand waar alles op één plek is geconcentreerd.”
Zakken friet
Tot op heden was het Hoofddorpsch Friethuys met zijn zakken friet (“homemade fresh fries with a skin”) vooral gericht op afhalers, eters ter plekke en on-the-go. “De winkel is iets kleiner op de nieuwe locatie, maar blijft qua aankleding en opzet grotendeels zoals hij nu is,” vertelt Richard. De verhuizing is vooral ingegeven door de wens om te bezorgen in de avonduren én een toenemende vraag naar de friet bij restaurants. Het Hoofddorpsch Friethuys investeerde enige tijd geleden al in een gekoelde bestelwagen voor de leveranties aan derden.
“Bezorging goed timen“
Richard over bezorging van zijn huisgemaakte friet: “Ik weet dat ambachtelijke friet qua bezorging een uitdaging is. Aan de andere kant: wij hebben veel afhalers uit omringende dorpen. Die zeggen allemaal dat de kwaliteit nog prima is als ze thuis komen. We hebben zelf ook de proef op de som genomen. Tien minuten, een kwartiertje tussen de bereiding en de consumptie blijkt goed te doen. Wel moeten we de bezorging goed timen en niet teveel klanten tegelijk gaan bezorgen.”
“Personeel kopzorg”
Het vinden van voldoende medewerkers is wel een blijvende uitdaging. “Op onze vacatures meldt zich bijna niemand,” vertelt Richard. Deskundigen in de arbeidsmarkt verwachten dat het aanbod aan personeel volgend jaar nog drastisch verder terugloopt. “Het is onze overgrote zorg,” zegt Richard Biesma, “Maar voorlopig ga ik er gewoon vanuit dat we op onze nieuwe plek aan het Marktplein vanaf half september volle kracht kunnen knallen.” Om medewerkers te werven, kiezen de Biesma’s voor een persoonlijke aanpak. Zo lieten ze een fraai familieportret maken met daaronder de oproep “Kom jij ons team versterken?”