Net als cafetaria’s, hebben dönerzaken het moeilijk. Door gestegen energielasten en hogere inkoopkosten, staan veel dönerzaken op omvallen. Hiermee lijkt een einde te komen aan de groei van het aantal dönershops.
In een uitgebreid artikel belichtte dagblad NRC deze week de nood in de branche.
Als voorbeeld voert de krant een Amsterdamse ondernemer op, die zijn energiefactuur in korte tijd zag verdrievoudigen naar 5000 euro. Net als de collega’s met frituurzaken, heeft de sector daarnaast te maken met fors duurdere frituurolie, vlees, friet en verpakkingen.
Afnemende bestedingen
Daarnaast kampen dönerzaken met teruglopende bestedingen. Vanwege inflatie houdt een toenemend aantal klanten de hand op de knip. NRC sprak een ondernemer die de trend van afnemende bestedingen illustreert met een veelzeggend voorbeeld: hij verkoopt gemiddeld nog vijf broodjes döner per dag. Twee jaar geleden waren dit er op een goede dag vijftig. Omdat döners relatief altijd (te) goedkoop zijn verkocht, is het nu extra moeilijk de verkoopprijzen fors te verhogen, iets dat overigens in Duitsland nu wel gebeurt.
Veel dönerzaken in de verkoop
Een toenemend aantal dönerverkopers wil afstand doen van de zaak. Op websites van makelaars en andere verkoopplatforms staan tientallen döner- en shoarmazaken te koop. De vraagprijzen voor goodwill en inventaris lopen uiteen van 26.500 euro tot 150.000 euro. Bij sommige bedrijven wordt zelfs aangegeven dat de eigenaar er “dringend” van af wil.
Aantal döners groeide nog
Bureau Datlinq rapporteerde drie jaar geleden nog dat het aantal döners in ons land in korte tijd weer sterk toenam. Volgens het bureau lag het aantal in 2019 op 2100 tegen 1785 in 2012. Twintig jaar geleden telde ons land nog geen 1300 shoarma’s en döners. De grootste dönerformules zijn Döner Company, Has Döner Kebap en Dönerix, die samen ettelijke tientallen vestigingen hebben.
De eerste shoarma/dönerzaken werden in ons land aan het einde van de zestiger jaren in Amsterdam door veelal Israëlische ondernemers geopend. Zij mikten vooral op nachtelijke verkoop aan studenten. Nadien waren veel Egyptenaren in de sector actief. Later transformeerde shoarma naar döner met het marktdebuut van veel ondernemers met een Turkse achtergrond. De meest succesvolle introductie van de laatste jaren, is het friet/dönergerecht kapsalon. Het groeide naast döner uit tot een populair bezorggerecht.