Het jaar 2022 loopt op zijn einde. Wat is/was het, afgezien van prijsstijgingen en personele tekorten, voor een jaar? Frituurwereld kijkt naar het concurrentieveld rond de cafetariasector.
We werpen een blik over de schutting naar de stand in horecaland Nederland. Welke 5 dominante trends zien we in de vaderlandse foodbranches?
door Ubel Zuiderveld, horecaschrijver
1. Supermarkt tussen restaurants
De supermarkt concurreert toenemend rechtstreeks met de cafetaria en de rest van de horeca. Dit doen ze niet alleen met hun winkels, maar ook op andere manieren. Zo groeit het aantal gemakswinkels (ook bij tankstations en op andere trafficlocaties) en is er online (opmars Picnic, flitsbezorgers) van alles loos. Steeds meer supermarkten zijn bovendien present op Thuisbezorgd.nl. Onder meer Marqt, AH to go, Plus en Albert Heijn startten pilots en hebben nu een webstek tussen de cafetaria’s en restaurants op dit platform.
2. Eten en drinken op de deurmat
Ook andere online foodverkoop trekt de aandacht. Zo mengt Amazon.nl zich steeds nadrukkelijker op de levensmiddelenmarkt. Verder ging de Belgische bezorgkeukenformule Casper van start in ons land: Casper levert verschillende maaltijden van tien ‘virtuele restaurants’ in één bezorging aan huis.
Ook gespecialiseerde online-winkels doen van zich spreken. ABN Amro investeerde in Wakuli, dat op abonnementsbasis koffiemelanges door de brievenbus levert. Groeiend is het bezorgconcept annex ontbijt-abonnement Oot Granola. Trouwens ook de online borrelsnackbox Sjieke Snacks debuteerde.
Ondertussen verliet Deliveroo ons land, zodat Thuisbezorgd.nl en Uber Eats samen als enige maaltijdplatform/app van belang overblijven. Het aantal dark kitchens (delivery-only keukens) groeide in ons land naar circa 200.
3. Schaalvergroting in horeca zet door
Schaalvergroting in de horeca en foodservice zet door. In het voorjaar nam investeerder Antea een meerderheidsbelang in Kwalitaria. Restaurant Company Europe (RCE) opende nieuwe vestigingen van onder meer Loetje, Stan en Happy Italy en stevent af op een omzet van 225 miljoen euro dit jaar.
Naast RCE, groeiden ook andere investeringsmaatschappijen, namen cateraars horecaconcepten over en openden concerns als EG Group (tankstations) nieuwe outlets en foodcourts. Franchising in de horeca blijft ondertussen gewoon doorgroeien. Nieuwe formulemerken in de horeca doen van zich spreken. Enkele voorbeelden: Rozey (vega all you can eat), Wowcrab (seafood boil), Hot & Hot (hotpotten in bouillon), Wawburger (hamburgers) en FLFL (falafel wraps).
4. Steeds meer geautomatiseerde foodconcepten
Sterk in opkomst zijn ‘geautomatiseerde’ foodconcepten. Aldi nam in Utrecht zijn eerste ‘app-only supermarkt’ in gebruik. Op trafficlocaties én in bedrijven (catering) doen mini-markets (smartphone-bediende foodautomaten) en zogenaamde ‘slimme koelkasten’ op grote schaal hun intrede.
Het zijn al lang niet meer alleen cateraars en automatenhandelaars die zich bemoeien met deze markt. Ook supermarktconcerns als Spar en Albert Heijn houden zich bezig met digitale selfservice-formules als mini-markets of zelfs (nog kleinere) micro-markets. Bij menig onbemand tankstation verrijzen eveneens verkoopautomaten en op enkele locaties zelfs volledig geautomatiseerde shops voor food en non-food.
5. Plantaardige alternatieven blijven komen
Hoewel de verkoop van nieuwe plantaardige snacks in het cafetariakanaal nog beperkt is, blijft het op dit gebied introducties regenen. 2022 was niet alleen het jaar dat McPlant definitief terugkeert bij McDonald’s in ons land, maar kenmerkt zich door meer nieuwe producten. Zoals: plantaardige Chocomel en Yogho Yogho, de veggiebucket van KFC, een heel regiment plantaardige snacks en de geprinte vegabiefstuk van Loetje. Plantaardige zuivel (zoals vega ‘koffiemelk’) marcheert bovendien snel op in de foodservice, zo blijkt uit onderzoek van ProVeg.
Ook met andere alternatieven werden stappen grote stappen gezet: de Nederlandse bedrijven Mosa Meat en Meatable komen steeds dichterbij de introductie van varkens- en rundvlees dat in laboratoria is gekweekt. Ook gekweekte dierlijke vetten kunnen nu toegevoegd worden. In Duitsland introduceerde een bedrijf zijn eerste producten van vis uit stamcellen. Kweekkip is al langer voorhanden. Wel moet ‘Europa’ nog groen licht geven voor de marktintroductie.