Grote Amerikaanse fastfoodketens vieren vandaag National French Fry Day ofwel Dag van de Franse Frietjes. Zo geeft McDonald’s via zijn app aan tientallen klanten een leven lang gratis friet weg. De keten hernoemde National French Fry Day zelfs eigenhandig tot World Famous Fan Day.
Tekst: Ubel Zuiderveld
McDonald’s geeft de winnaars gedurende 50 jaar recht op twee medium porties friet per week. Met een geschatte verkoop van 45 miljoen porties per dag, is McDonald’s de grootste frietverkoper van de wereld. Maar de restaurantketen is niet de enige die de Dag van de Franse Frietjes viert. Zo houden verschillende Amerikaanse fastfoodmerken prijsacties met friet.
Franse frietjes hebben een aanmerkelijk kleinere snijmaat dan de gemiddelde Nederlandse frieten. Over het algemeen is sprake van circa 8 millimeter. Er wordt wel beweerd dat Thomas Jefferson (1743-1826), de derde president van de VS, Franse frietjes in Amerika introduceerde. Dat is wel wat erg kort door de bocht. Wel was deze president enige tijd ambassadeur in Frankrijk. Hij maakte er kennis met gebakken aardappelen en verbouwde later piepers bij zijn eigen huis in Amerika.
Net als in ons land, was friet in de VS aanvankelijk een ambachtelijk product. Zelfs voor McDonald’s. In zijn autobiografie schreef Ray Kroc, de man die McDonald’s groot maakte: “Voor mij was het Franse frietje bijna heilig en het frituren was een soort religie.” Zijn zoektocht naar frietperfectie kostte hem vele jaren, voordat hij uiteindelijk in 1967 in zee ging met frietfabrikant Simplot.
De porties Franse frietjes werden de loop van de jaren bij McDonald’s steeds groter: gemiddeld 68 gram in 1950 tegen ruim 200 gram in 2006. Door de afschaffing van het zogenaamde supersizen ligt het gemiddelde inmiddels weer lager.