De markt voor vleesvervangers ontwikkelt zich in een moordend tempo. In het oog liep de zeer succesvolle introductie van Beyond Meat in mei op de beurs. Fastfood blijft niet achter. Zo introduceert Burger King eind dit jaar in al zijn Amerikaanse vestigingen de Impossible Whopper zonder vlees.
Burger King boekte goede resultaten met een test die in 59 vestigingen werd gehouden en is klaar voor de uitrol naar alle 7200 restaurants in de VS. De Whopper dankt zijn naam aan de producent, Impossible Foods. McDonald’s experimenteert in Europa met de McVegan Burger en McVegan Nuggets. Zijn eerste veggieburger introduceerde het bedrijf al 25 jaar geleden. Ook opmerkelijk: Ikea kwam recentelijk met veganistisch softijs, terwijl ook een Magnum Vegan op de markt kwam. ABN Amro bracht de ontwikkeling van vleesvervangers in de supermarkt in kaart. De omzet groeide van 81 miljoen euro in 2012 naar, volgens prognose, 118 miljoen euro volgend jaar. Recent trad een groeiversnelling op. De markt groeit nu jaarlijks met 10 procent tegen 4 procent groei enkele jaren geleden. Vorig jaar werden bijna 100 nieuwe vleesvervangers geïntroduceerd in de supermarkten. In de periode 2012 tot en met 2016 waren dat nog enkele tientallen jaarlijks.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019