De voordelen en toepassingen van digitale menuborden
Food is beleving. Dit komt terug in de inrichting, op het menu en steeds vaker op digitale menuborden. Door hun visuele aantrekkingskracht en flexibiliteit dragen de schermen bij aan een betere gastervaring en meer omzet. Mede hierdoor winnen digitale menuborden in hoog tempo aan populariteit binnen de horeca.
Een formule die digitale menuborden vanaf het begin heeft omarmd is Restaria, in samenwerking met De Digitale B.V. We gaan in gesprek met Hans van Ballegooijen, formulemanager van Restaria en cafetaria ondernemer en Jeffrey Brouwer, directeur-eigenaar van De Digitale.
De Digitale is marktleider op het gebied van digitale menupresentatie en weet als geen ander hoe gasten kunnen worden verleid met aantrekkelijke en effectieve content. Oprichter Jeffrey begon zijn carrière in de cafetaria van zijn vader en heeft al snel zijn vader en andere cafetariaondernemers geholpen met het vervangen van de traditionele ‘lichtbak’. Zo ook bij Restaria, “De Digitale is sinds de oprichting van Restaria onze partner op het gebied van digitale schermcommunicatie. Gezien het brede draagvlak in de cafetariabranche en de aanwezige kennis en expertise bij De Digitale was de keuze voor ons eigenlijk vanzelfsprekend,” aldus Hans.
Verbeterde gastervaring
Restaria zet digitale menuborden in om klanten te inspireren en enthousiasmeren. “Door de menupresentatie te digitaliseren kan de content flexibel ingezet worden, afhankelijk van het moment van de dag, het seizoen of lokale promoties. Hierdoor ziet de gast alleen relevante informatie. Wanneer de presentatie wordt gecombineerd met branding en story telling, bijvoorbeeld over de herkomst van de ingrediënten, en professionele, smakelijke productfoto’s komt het menu tot leven.” vertelt Jeffrey.
De Digitale beschikt hiervoor over een eigen database van meer dan 1.000 professionele food foto’s. Jeffrey voegt toe, “Video speelt ook een belangrijke rol in onze menupresentaties, omdat video een veel grotere visuele aantrekkingskracht heeft dan stilstaand beeld. Het vergroot de betrokkenheid van gasten die, met een goede inrichting van de content, gemakkelijker door het menu kunnen navigeren. Dit draagt bij aan gemak en beleving voor de gast en versterkt de merkbinding.”
Meer omzet door slimme cross- en up-selling
In de twee eigen studio’s bedenken en bouwen de Multimedia Designers van De Digitale creatieve, doordachte maatwerk presentaties. Hierbij is conceptontwikkeling gericht op het visueel prikkelen van de gast een essentieel onderdeel. De effectiviteit van de content staat altijd centraal, “zodat we de doelgroep weten te raken en verleiden” laat Jeffrey weten. Hans vervolgt “Met de schermen kunnen we sturen op de producten die we willen verkopen en ook extra’s promoten voor meer up- en cross selling. De Digitale houdt hierbij rekening met een goede balans tussen commerciële en inspirerende beelden.” Gerichte promoties, suggesties en de mogelijkheid om aanvullende producten of upgrades te presenteren, stimuleren impulsaankopen significant, weet de succesvolle cafetariaformule.
Efficiënt en kostenbesparend
Duurzaamheid is een belangrijk maatschappelijk thema. In de afgelopen jaren is er veel gedaan om wegwerpartikelen te ontmoedigen. Ook op het gebied van communicatie zien we een verschuiving van traditioneel drukwerk naar alternatieve digitale uitingen. De groeiende populariteit van digitale menuborden is deels te verklaren doordat menu’s en prijzen bijgehouden kunnen worden zonder een poster te hoeven vervangen. Dit betekent minder productie en transport van drukwerk en een verlaging van de bijbehorende druk- en printkosten. Bovendien biedt het de flexibiliteit om seizoensgebonden en tijdelijke aanbiedingen te promoten of een onverhoopte typefout snel te corrigeren.
“Vanuit de Restaria formule kunnen we er met De Digitale voor zorgen dat de acties en promoties gelijktijdig zichtbaar zijn op de locaties die hiermee werken. Door alles in één systeem te integreren en het beheer ervan aan één partij toe te vertrouwen, worden wij als formule volledig ontzorgd op het gebied van narrowcasting, waarbij de flexibiliteit en wensen van de ondernemers ook zeker niet uit het oog verloren raken.”
Hans van Ballegooijen, formulemanager Restaria
Van A tot Z
Een doeltreffende presentatie begint met goede productfoto’s en eindigt bij een nauwkeurige montage. Daartussenin zorgen de juiste hardware en software voor een stabiel product en goed doordachte ontwerp- en lay-outprincipes voor een effectieve menupresentatie. De Digitale biedt advies en begeleiding gedurende het hele proces, van content tot installatie, waardoor ondernemers zich kunnen concentreren op hun bedrijf.
“De ondersteuning die De Digitale biedt, sluit naadloos aan bij de ontzorging die wij onze ondernemers willen bieden. Het is een perfecte match.”
Hans van Ballegooijen
Trends en Ontwikkelingen
Digitale schermcommunicatie is in opmars, niet alleen in de vorm van menuborden. Wanneer je door de winkelstraat loopt zie je steeds vaker schermen in de etalage of op een schap.
Deze trend zal de komende jaren niet afnemen. Bovendien zal de digitalisering van de horeca een extra impuls krijgen met de verdere komst van orderkiosken.
Wat betreft opkomende technologieën en innovaties op het gebied van digitale menuborden zullen we in 2024 meer variatie in uitlijning zien, landscape én portrait, meer etalage displays, meer schermen in het schap danwel op het punt van aankoop en megaschermen verwerkt in het interieur zoals in een bar of counter. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Over De Digitale
De Digitale is marktleider in digitale menuborden en gebruiksvriendelijke orderkiosken. Met de slogan ‘Make Ordering Delicious’ maakt De Digitale duidelijk waar ze voor staan: het bestelproces zo aantrekkelijk en gemakkelijk mogelijk maken voor de gast met een optimaal rendement voor de ondernemer. Van professionele foodfotografie, advies, content ontwikkeling, software, hardware en installatie, De Digitale verzorgt en begeleidt het hele traject in eigen beheer. Meer weten? Klik hier.