“Werken in de horeca, verrassend veelzijdig…” Koninklijke Horeca Nederland herintroduceert de campagne ‘Kom werken in de horeca’ die twee jaar geleden al werd gelanceerd.
Pebbles van Noorden en Sammy Berendsen van Frietboutique zijn twee van de belangrijke gezichten van de KHN-campagne.
“Verrassend veelzijdig”
“KHN maakt zich hard om het imago van werken in de horeca te verbeteren in een poging personeelstekort terug te dringen,” stelt de organisatie. “Door middel van inspirerende content, tools en tips worden horecaondernemers de juiste mensen te bereiken en de horeca op de kaart te zetten als dé branche om in te werken.”
De organisatie in Woerden richt zich onder meer op horecastudenten, flexwerkers en zogenaamde zij-instromers. Thema van de campagne is: “Werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig.”
“Minder jongeren”
Vergeleken met vorig jaar, is het aantal openstaande vacatures verminderd. Momenteel zijn er 440.000 mensen werkzaam in de horeca. Echter, demografische cijfers laten zien dat het aantal jongeren steeds verder afneemt. “De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting nét wat minder worden, maar de krapte blijft,” aldus KHN.
Omdat de jeugd van oudsher het reservoir is voor nieuw horecapersoneel, blijft het noodzakelijk wervingscampagnes te voeren. KHN-voorzitter Marijke Vuik zegt: “Met inspiratieverhalen geven we een positieve boost aan het imago van de branche. In de loop der tijd is er binnen de horeca veel veranderd: we zijn meegegroeid met de tijd en met de nieuwe generatie. En dat laten we met de campagne zien.” Ondernemers kunnen materiaal voor hun eigen campagne downloaden op Komwerkenindehoreca.nl.