Warenhuisconcern HEMA gaat in steeds meer vestigingen prominent friet verkopen. Via een toenemend aantal take-away-outlets aan de straatzijde van de warenhuizen wordt voor € 2,50 “ambachtelijke friet” verkocht met sauzen naar keuze, waaronder HEMA’s eigen hotdogsaus.
De nieuwe activiteiten zijn onderdeel van de nieuwe foodformule Lekker Hema die het bedrijf in het najaar van 2017 in de Tilburgse vestiging lanceerde. Naast friet, zijn gegrilde hamburgers, saladebowls, soepen en steenovenpizza’s onderdeel van het concept. Het warenhuisbedrijf liet bij de introductie weten, dat Lekker Hema bij in totaal 250 winkels wordt uitgerold. Of dit ook betekent dat bij al deze winkels friet verkocht zal worden, is onduidelijk. HEMA is niet de enige grootgrutter die friet verkoopt. Jumbo begon er drie jaar geleden mee in zijn eethoeken in sommige grotere vestigingen. Albert Heijns gemaksconcept AH to go verkoopt ook friet op een aantal locaties. HEMA meldde eerder dit jaar trouwens meer foodnieuws. Bij wijze van proef zal het bedrijf in de loop van dit jaar in twee stedelijke warenhuizen een gecombineerde winkel openen met Albert Heijn. Overigens was 2018 een matig foodjaar voor de HEMA. Hoewel het warenhuisconcern juist meer omzet wil halen uit eten en drinken, daalde de foodomzet met bijna één procent.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019