Van Bopy Burgers tot Burgerix. Van High Fry en Smash Shack tot Out Fry. In het verzorgingsgebied van cafetaria’s poppen online links en rechts veel nieuwe spelers op. Want het aantal virtuele restaurantmerken groeit tegen de klippen op. In hoeverre ze op de langere termijn een serieuze concurrent vormen op de bezorgmarkt, zal nog moeten blijken.
Waar deze trend van online bezorgmerken (in jargon virtual restaurants genoemd) een jaar of vijf geleden begon vanuit dark kitchens, is toenemend sprake van sub-labels van bestaande horecakeukens. Ook gesettelde formules als Johnny’s Burger Company, burgerme en Ribs Company ontwikkelen eigen online merken voor specifieke kernproducten.
Techmerken
Daarnaast zijn het vooral techbedrijven die kant-en-klare merken aanbieden. Het gaat hierbij onder meer om online aanbieders als Taster, Clone Netherlands en Yu.eat. Bestaande horecabedrijven die nog rek in hun keuken hebben, kunnen merken met kernproducten franchisen voor hun lokale bezorgmarkt. Clone sloot in ons land onlangs een overeenkomst met groothandel Bidfood voor de distributie van de ingrediënten die nodig zijn voor de virtuele merken.
Wijziging van beleid
Inmiddels zijn de virtuele brands ook royaal te vinden op Thuisbezorgd.nl. Het is nog maar een paar jaar geleden dat de voorwaarden van het platform het gebruik van meer merken op hetzelfde fysieke restaurant-adres niet toestond.
Sterker: bezorgrestaurants die voor elk kernproduct een apart productmerk hanteerden, en derhalve met verschillende webshops vertegenwoordigd waren, werden soms zelfs van het platform verbannen.
Smash Attack, Bopy Burgers…
Een bloemlezing van virtuele merken die de laatste maanden online oppoppen op het web: Yay Fry-Day, Chick’N Crisp, Gochu Gang, Orgas Meat, Smash Shack, Krispy, High Fry, Smash Attack, Out Fry, Incheon, Phat Plants, Fat Smash, Bopy Burgers en een heel regiment andere merken. Vooral smashburgers en krokante Koreaanse kipsnacks zijn populair.
Foto: promofoto YAY Fry-Day, burgerme