Wendy’s, het grootste Amerikaanse burgermerk na McDonald’s en Burger King, gaat tot eind 2025 liefst 700 nieuwe vestigingen openen via dark kitchens. De bezorgkeukens zonder fysiek restaurant moeten komen in Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk.
Sinds vorig jaar test Wendy’s zijn nieuwe dark kitchens reeds in Canada in samenwerking met het bedrijf Reef Technologies, dat gespecialiseerd is in het exploiteren van keukens op niet-traditionele locaties.
Wendy’s blijft qua groei al tientallen jaren achter bij McDonald’s en Burger King. Het wil met de dark kitchens bereiken dat het totale aantal vestigingen wereldwijd royaal boven de 7.000 komt.
Kleine markten
Dark kitchens en andersoortige bezorgkeukens geven restaurantmerken de mogelijkheid snel en tegen relatief lage investeringen te expanderen. Bovendien kunnen ze met dark kitchens op eenvoudige wijze nieuwe markten aanboren, zoals dorpen en steden die voor een volledig restaurant te klein zijn.
Wendy’s Europa
Nog dit jaar moeten vijftig dark kitchens van Wendy’s samen met Reef worden geopend, de rest volgt na 2021. Wendy’s boekte in Europa altijd maar zeer beperkt succes. Het hamburgermerk streeft ernaar om na het Verenigd Koninkrijk ook in andere Europese landen vestigingen te openen. Andere grote Amerikaanse restaurantmerken experimenteren eveneens met dark kitchens; Wendy’s is echter de eerste die er op een dergelijk grootschalige wijze mee aan de slag gaat.