Horecamakelaars taxeren dat hun aanbod sinds begin dit jaar 25 tot 30 procent hoger ligt dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit een rondgang die NOS Nieuws langs makelaars maakte. Directeur Frans van Rooij van vakvereniging ProFri bevestigt het beeld. “Gedeeltelijk is het een inhaalslag van de afgelopen jaren,” zegt hij.
Volgens hem en andere deskundigen spelen financiële problemen een rol in de toename van het aantal ondernemers dat de zaak te koop zet. Voor het artikel benaderde de NOS-redactie verschillende partijen en ondernemers. Naast coronaschulden, worden personeelstekort, gebrek aan koks, prijsstijgingen en toenemende energiekosten genoemd als oorzaken van het toegenomen aanbod aan horecabedrijven.
“Inhaalslag na corona”
Een woordvoerder van bureau Locatus zegt: “De coronasteun heeft een hoop partijen kunstmatig in het leven gehouden. Die vallen nu om.” Dit wordt door Van Rooij beaamd: “Dat er meer bedrijven te koop komen klopt met het beeld wat ik heb. Veel bedrijven konden met coronasteun op de been gehouden worden, maar waren voordien eigenlijk al niet levensvatbaar.”
Woordvoerders benadrukken daarbij dat de meest cruciale periode nog moet beginnen. Zoals het nu lijkt, moeten horecabedrijven immers in oktober beginnen met de aflossing van tijdens corona opgebouwde belastingschulden. Van Rooij: “Het wordt er voor de bestaande ondernemers allemaal niet leuker op. Ik merk dat in de gesprekken met ondernemers. En dan hebben we het nog niet over de veranderende consument en de toegenomen wet- en regelgeving. We proberen onze leden daar zoveel mogelijk bij te helpen.”
“Geen opvolging”
Toch zijn er ook gewoon alledaagse redenen voor ondernemers om hun bedrijf te koop te zetten, stelt Van Rooij. “Niet omdat er onderaan de streep te weinig wordt verdiend, maar vanwege gebrek aan opvolging of omdat ze de last van het ondernemen niet bij hun kinderen willen leggen. Ik merk ook een duidelijke toename in het aantal bedrijven dat in de verkoop gaat waar wel een goed ondernemersinkomen verdiend wordt.”
Makelaarsvereniging NVM stelt in het artikel van de NOS, dat bezorg- en afhaalbedrijven juist over het algemeen positief gestemd zijn. “Ik zie ook dat kleine bedrijven sneller in de verkoop gaan, en grote spelers en ketens als Loetje of Happy Italy juist kunnen blijven groeien,” aldus makelaar Michael Klaassen op NOS.nl.
“Altijd hoge mutatiegraad”
Van oudsher is de horeca een sector met een hoge mutatiegraad. Het betekent ook dat vakverenigingen als ProFri veel doorstroming kennen. Directeur Van Rooij: “Na verkoop wil de nieuwe eigenaar helaas het lidmaatschap niet altijd voortzetten, omdat ze zich nog niet bewust zijn van alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. Laat staan dat ze begrijpen dat ProFri kan bijdragen aan de groei van hun onderneming.”
“Het aantal opzeggingen bij ProFri past overigens helemaal in het plaatje van de gemiddelde duur van zeven jaar dat een ondernemer een horecabedrijf heeft. Zoals gezegd, dat is een gemiddelde, want veel starters halen de drie jaar niet eens. Maar zeker in onze sector speelt absoluut daarnaast ook mee dat de bedrijfskosten helemaal uit de hand lopen. Vooral de torenhoge energierekening brengt menig ondernemer in de problemen. Gelukkig kunnen we samen met onze partner COMCAM steeds meer leden helpen met betaalbare energietarieven.”