De omzet die cafetaria’s online behalen, is afgelopen jaar niet alleen maandelijks maar ook harder gegroeid dan de kassa-omzet. Zo blijkt uit een artikel op FoodClicks dat gebaseerd is op kassadata van 360 cafetaria’s.
Over de eerste 11 maanden van 2023 was er een groei van 9,7 procent voor online-omzet. Bij de kassa-omzet was die plus 5,5 procent. Volgens Rien de Koning van More2Market wordt de online omzet steeds belangrijker voor de cafetariasector.
30 procent
Zo lag de gemiddelde online-omzet in november al op 30 procent terwijl dat vorig jaar in dezelfde maand 27,6 procent was. Het omzettotaal zit nu 6,6 procent boven dat van 2022 doordat de maand november 3,3 procent lager uitkomt dan een jaar eerder. Het volume is gedaald door de prijsstijging van 10 procent.
Friet jaagt omzet aan
Andere conclusie in het artikel op Foodclicks is dat friet de aanjager voor de omzet is. Niet alleen heeft friet een omzetaandeel van 23 procent maar ook is de omzet gestegen van 6,6 naar 9,5 procent. Door de prijsverhoging van 15 procent is er wel sprake van een daling in volume.
Plus voor snacks
Voor snacks signaleert de medewerker van More2Market een plus van 6,1 procent binnen de totale omzet van de cafetaria’s. De categorie maaltijden groeit met 8 procent en is nu goed voor een omzetaandeel van 10 procent.
20 procent van de markt
De Koning baseert zijn analyses op gegevens die via de kassadata van NTF zijn verzameld. Het gaat om gegevens afkomstig van 360 cafetaria’s. Deze betreffen een gezamenlijk aandeel van 20 procent van de Nederlandse cafetariamarkt. De cijfers gaan over de verkopen van januari 2021 tot en met november 2023.
Bron: More2Market/@FoodClicks