Om jongeren te prikkelen om te stemmen voor de Europese verkiezingen, bedacht ijsmerk Ben & Jerry’s de campagne Red pencils voor pints. In ruil voor een rood stempotlood, ontvangen jongeren bij verschillende stembureaus in Nederland een gratis ijsje van het bekende ijsmerk.
De ijsjesactie houdt Ben & Jerry’s in samenwerking met de Nationale Jeugdraad. Het is de derde keer dat beide partijen samenwerken om het belang van stemmen bij jongeren onder de aandacht te brengen.
Vijf steden
Op donderdag 6 juni krijgen jongeren bij stembureaus in vijf steden een gratis ijsje van Ben & Jerry’s in ruil voor het rode potlood dat ze gebruikt hebben om hun stem uit te brengen. Het gaat om de steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Groningen en Den Haag.
In een persbericht laat het bekende ijsmerk weten dat veel jongeren de Europese verkiezingen als een ver-van-hun-bedshow zien. Zo ging bij de vorige verkiezing minder dan de helft van de jongeren stemmen. Ben & Jerry’s wil bij jongere generaties op deze manier het belang van verkiezingen benadrukken.
Sociale missie
De campagne is bedacht door reclamebureau Gardeners. Hij vormt de aftrap van de samenwerking tussen Ben & Jerry’s en Gardeners om de sociale missie en impact van Ben & Jerry’s onder de aandacht te brengen.
Afbeelding: Ben & Jerry’s