De groei van het aantal burgerbars in Nederland vlakte de laatste twee jaar af. Wel nam de belangstelling voor zogenaamde gourmetburgers toe. Met name reeds bestaande horecabedrijven, zoals cafetaria’s, grand cafés en restaurants, gaven hun burgerkaarten en burgerassortiment een opwaardering.
Tussen 2009 en 2014 groeide het aantal burgerbars in Nederland ontstuimig. Het aantal nam toe van hooguit enkele tientallen naar 145 (exclusief de bestaande Amerikaanse burgerzaken). De laatste twee jaar kwamen er maar ongeveer 15 bij. Dit blijkt uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). In vergelijking met twee jaar geleden intensiveerde de trend richting gourmetburgers zich dus vooral in de gesettelde bedrijven. Sommige Nederlandse concepten introduceerden zelfs al een tweede generatie gourmetburgers. Zo maakte bij cafetariaformule Kwalitaria de Blaarkopburger plaats voor gourmetburgers van het Maas/Rijn/IJssel rund. Met zijn Maestroburger (Angusbeef) introduceerde vorig jaar ook marktleider McDonald’s zijn eigen antwoord op de groeiende vraag naar gourmetburgers.
Het onderzoek leverde nog drie andere trends op die twee jaar geleden nauwelijks bespeurbaar waren. Hoewel nog een niche, afficheren enkele nieuwe burgerzaken zich nadrukkelijk als halal. Daarnaast valt het fenomeen van (gourmet)burgerbezorging op. Bezorgconcept Johnny’s Burger Co kreeg gezelschap van bezorgers als Hallo Burger, het Duitse concept Burgerme en New York Pizza’s Burger Kitchen. De derde trend is dat enkele relatief nieuwe formules zich ontwikkelen tot multi-unit merken. Naast gesettelde namen als Burgermeester en Burger Bar, zijn er meer burgerbars met filialen. Dit geldt onder meer voor Burgerz, Hudson Bar & Kitchen (burgerspecialist maar ook breder actief) en het Belgische Ellis Gourmet Burger.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 1 – Najaar 2016