Het interieurbeeld van McDonald’s in ons land verandert snel. Het is het resultaat van een besluit dat de restaurantketen al langer geleden internationaal nam. Nieuwe interieurs moeten niet, zoals vroeger, de verblijfstijd beperken, maar juist eerder verlengen.
Het is een wereldwijde ontwikkeling. “De typische fastfood-omgeving, met haar functionele materialen en koele uitstraling, maakt plaats voor warme, comfortabele en gastvrije restaurants,” aldus een toelichting. De koerswijziging met nieuwe interieurs die al enkele jaren geleden is ingezet, wordt steeds zichtbaarder in ons land.
Circulaire materialen
Er worden nog altijd in hoog tempo restaurants omgebouwd. Hierbij is naast atmosfeer ook aandacht voor circulariteit. “Bij de verbouwing van onze restaurants maken we steeds meer gebruik van circulaire materialen als vloertegels, wandtegels en plafonds,” schrijft Jos van Kempen op Linkedin. Van Kempen is verantwoordelijk voor franchising & development bij McDonald’s Nederland.
Archery en Alphabet
Internationaal introduceerde McDonald’s blikvangende nieuwe interieurs, die toenemend ook in ons land worden toegepast. Zo kreeg het restaurants in Kerkrade recent het interieurconcept Alphabet. In Almelo werd één van de andere interieurstijlen toegepast, namelijk A Touch Of Archery. Naast Archery (geïnspireerd door de M-bogen ofwel de golden arches) en Alphabet zijn er nog de nodige andere nieuwe basisconcepten.
Hoofdkantoor Utrecht
In zijn algemeenheid bepaalt McDonald’s Europa de centrale lijn, maar kunnen franchisenemers in samenspraak met de deskundigen op het Nederlandse hoofdkantoor wel hun eigen keuzes maken. Ook het Arnhemse bureau Desarc is nauw betrokken bij de keuze, ontwerpen en uitvoering. Het bureau ontwierp ook het nieuwe hoofdkantoor in Utrecht, waar naartoe McDonald’s twee jaar geleden vanuit Amsterdam-Zuidoost naartoe verhuisde.
Foto’s: McDonald’s Nederland