Een eigenaar van een callcenter moet een ex-werknemer bijna 1600 euro loon nabetalen. Alsnog moet namelijk informele dagelijkse werktijd worden vergoed, aldus een uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag.
In dit geval kreeg een medewerker de eerste tien minuten van zijn dienst niet uitbetaald.
Het callcenter verplichtte medewerkers namelijk dat ze tien minuten voor aanvang van hun dienst aanwezig moesten zijn. Zo moest de werknemer al op zijn werkplek zitten en zijn ingelogd in de computer. De hoogste rechter heeft met deze vorm van ‘onbetaalde arbeid/aanwezigheid’ nu dus korte metten gemaakt.
Publiek geheim
Het is een publiek geheim dat ook in branches als de horeca en supermarkten aan de randen van de werktijd regelmatig op een soortgelijke wijze met werktijd wordt ‘gesmokkeld’. Zo geldt niet zelden de ongeschreven regel dat medewerkers tien minuten of een kwartier voor aanvang van de dienst aanwezig moeten zijn, of na afloop moet nog een kwartiertje extra aan schoonmaak worden besteed.
Het Gerechtshof in Den Haag veroordeelde het callcenter niet alleen tot nabetaling van de gewerkte uren, maar ook tot het voldoen van achterstallig vakantiegeld alsmede rentes en boetes bovenop het loon dat niet werd uitbetaald. Met deze gerechtelijke uitspraak wordt het ook voor andere medewerkers eenvoudiger alsnog verhaal te halen, mits ze ‘onbetaald overwerk’ aannemelijk kunnen maken.
App Check Your Money
In zijn algemeenheid is het voor horecamedewerkers eenvoudiger geworden om te checken of ze correct krijgen uitbetaald. Zo introduceerde FNV Horecabond enige maanden geleden de app Check Your Money. Hiermee kunnen medewerkers calculeren of ze wel uitbetaald krijgen conform de regels in de Horeca CAO. Tot en met vorige maand gebruikten volgens de horecabond 7000 medewerkers de app.