Bedrijven die eetgemak bieden hebben de toekomst. Dat is de boodschap van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Het onderzoeksinstituut voorziet dat de gemaksomzet in 2025 uitkomt op bijna 20 miljard euro. In 2016 was dit 13,5 miljard.
Bij “eetgemak” gaat het om het koopmotief van de consument. Bedrijven die eetgemak bieden zijn naast afhaalbedrijven zoals cafetaria’s, ook gemakswinkels (AH to go) en bezorgers van maaltijden en levensmiddelen. Het FSIN: “Dat gemak als koopmotief groeit, is te zien aan de forse groei van alles wat met bezorgen te maken heeft. De bezorgomzet van boodschappen groeide met 110 miljoen, ofwel 18 procent, naar 710 miljoen euro. De bezorgomzet binnen de horeca nam 11,2 procent toe en is nu 990 miljoen.”
De totale buitenhuismarkt voor eten en drinken groeide in 2016 met 4,5 procent. Van alle generaties, consumeren de millennials (18-36 jaar) het vaakst buitenshuis. 29 procent van de millennials doet dit minstens één keer per week. Het FSIN: “Millennials zoeken wel goedkopere oplossingen. Zij besteden per keer €19,42. De 37-50 jarigen gaan minder maar besteden €32,99.” Opmerkelijk ook: millennials halen hun ontbijt minimaal eens per week buitenshuis.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 3 – Voorjaar 2017