Billboards en andere buitenreclame met frietgeur en marketing-odeurtjes zijn in de gemeente Leiden binnenkort verleden tijd. De gemeenteraad stemde namelijk in meerderheid voor een motie om dit voortaan te verbieden. Aanleiding voor de motie was een billboard dat het odeur van McDonald’s-frietjes verspreidde.
Eerder dit jaar geurde het in de Leidse binnenstad naar de Franse friet van McDonald’s dat het een lieve lust was. Op de Beestenmarkt in Leiden plaatste McDonald’s een groot rood billboard, dat in een straal van vijf meter rondom de frietgeur verspreidde. Het prikkelde de Partij voor de Dieren, de SP en het CDA in de gemeenteraad van Leiden onaangenaam de neus.
“Geurreclames ontsierend”
In de motie stelden de drie partijen eerder deze maand: “Overwegende dat geurreclame effectiever is in het opwekken van emoties en herinneringen dan traditionele vormen van reclame en daardoor Leidenaren nog meer aanzet tot consumeren en geurreclames de openbare ruimte ontsieren, verzoeken onze partijen het college om geen buitenreclame toe te staan waarbij sprake is van enige vorm van geur en dit op te nemen in het Buitenreclamebeleid.”
“Geurmarketing vrij algemeen”
Een meerderheid van de Leidse gemeenteraad onderschreef de motie van de drie partijen. Overigens beperkt de motie zich tot reclames in de openbare ruimte. In winkels is het gebruik van geurmarketing, die niet zelden uitwasemt naar de straat, vrij algemeen. Deze vorm van reukreclame valt echter niet onder de motie.
Foto: promofoto McDonald’s Japan