Is de online wereld de beste plek om nieuwe klanten te trekken? Na Starbucks’ entree in de digitale wereld Metaverse, laat friet- en burgerketen Shake Shack nu een eigen universum bouwen. Het hoopt hiermee leden van Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015, als klant aan zich te binden.
Shake Shack opende in 2004 in New York zijn eerste vestiging. Niet alleen de gourmetburgers, maar ook de friet met kaassaus en andere toppings trokken internationaal de aandacht. Inmiddels heeft Shake Shack 350 vestigingen, waarvan 121 buiten de VS.
The Sims
De formule laat voor games en online ontmoetingen tussen digitale consumenten een vestiging ombouwen door specialisten die ook betrokken zijn bij de populaire game The Sims. De virtuele Shake Shack is een nabootsing van een restaurant in het echte leven, compleet met genderneutrale toiletten en Shake Shacks nieuwe drive-through. Ook kunnen de virtuele ‘avatars’ gewoon hamburgers, friet, shakes, kipsnacks en bier en wijn bestellen.
Het spel online draagt de naam The Sims 4 Shake Shack. Op het vakplatform QSR Magazine zegt een manager van Shake Shack: “We zagen in The Sims het perfecte medium om Shake Shack te laten zien en fans nieuwe kansen te bieden om met ons merk in contact te komen.”
Bitcoins en NFT’s
Of online personages ook prijzen kunnen winnen in de vorm van NFT’s (via blockchain gezekerde unieke digitale afbeeldingen) vertelt het verhaal niet. Starbucks kondigde onlangs aan wel met NFT’s te gaan werken. Shake Shacks accepteerde eerder wel als één van de eerste grotere fastfood-formules bitcoins als betaalmiddel.