De supermarkt floreerde, de horeca raakte achterop. Ondanks een formidabele groei in 2022, is de horeca nog niet hersteld van corona. Volgens het FSIN verloor de branche bijna drie miljard euro van zijn omzet, terwijl supermarkten en andere foodretailers juist marktaandeel wonnen.
Het FoodService Instituut Nederland schrijft in zijn juist verschenen Beleidsmonitor: “Het marktaandeel dat horeca/foodservice tijdens corona inleverde aan de foodretail, heeft het niet terug weten te veroveren. In 2019 had horeca/foodservice een marktaandeel van 33 procent van alle foodbestedingen. In 2022 was dat 28,7 procent: dat is een marktverlies van ruim 2,8 miljard euro.”
“Foodretail in winnaar”
Het FSIN concludeert: “Foodretail is zo de duidelijke winnaar van de coronapandemie geworden. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en vers belegde broodjes. Ze houden daarmee de op de horeca veroverde omzet (deels) vast.”
“Goed jaar voor horeca”
Toch was 2022 geen slecht jaar voor de horeca en de rest van de foodservice, aldus het FSIN. “De omzet van foodservice (horeca, catering, fastservice) groeide in 2022 met maar liefst 42,9 procent naar 19,014 miljard. Desondanks is foodservice nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona. De index kwam in 2022 uit op 96 en ligt dus 4 procent onder 2019.”
“40% prijsstijging niet doorberekend”
Het FSIN stelt bovendien dat de horeca het afgelopen jaar nog veel sterker had kunnen terugkomen, maar hierbij werd belemmerd door onder meer het personeelsgebrek. “De sector kampt met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten daardoor in 2022 zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. Als dit niet noodzakelijk was geweest, had de totaalomzet van de sector naar schatting van het FSIN zeker 5 tot 10 procent hoger kunnen uitvallen. Twee derde van de bedrijven in Foodservice heeft te maken met omzetderving als gevolg van een gebrek aan personeel.”
Over de stijging van de inkoopprijzen, schrijft het FSIN: “Zo’n 40 procent van de prijsstijgingen wordt door de horeca niet doorberekend aan de gasten.”
“Groei foodmarkt in 2023”
Voor dit jaar doet het kennisinstituut de volgende prognose: “Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet 68,9 miljard euro: dat is een toename van 3,9 procent. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak.”