Aangejaagd door de coronapandemie en de lockdowns, groeide de maaltijdbezorging vorig jaar in ons land met extreme cijfers. De totaalomzet nam toe met 43,6 procent en kwam uit op ruim 2,8 miljard euro.
Dit stelt FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de nieuwe uitgave van zijn jaarlijkse Dossier Delivery. “Bezorgketens en online platforms groeiden hard en traditionele restaurants startten, gedwongen door de lockdowns, op grote schaal met bezorging,” aldus het FSIN.
Het FoodService Instituut verwacht dat de groei weliswaar wat zal matigen, maar ook dit jaar toch nog flink doorzet. Het FSIN in een persbericht: “Jonge consumenten besparen geld door niet uit eten te gaan, maar laten in plaats daarvan een maaltijd bezorgen. In 2021 komt de groei van maaltijdbezorging naar onze taxatie uit op 19 procent.”
Bezorging supermarkten
Het FSIN kijkt niet alleen naar maaltijdbezorging, maar bracht ook de bezorging van levensmiddelen door onder meer supermarkten in kaart. Voor het eerst werd vorig jaar in ons land meer geld uitgegeven aan de bezorging van foodboodschappen dan aan maaltijddelivery. “Boodschappenbezorging was in 2020 met een omzet van 3,1 miljard euro voor het eerst groter dan maaltijdbezorging (2,8 miljard euro). Het marktaandeel van bezorging groeide in 2020 naar 10,5 procent van de totale foodmarkt.”
Frituurdelivery
Bij de bezorgspecialisten (zoals de bekende pizzamerken) en de ketenbedrijven (waaronder McDonald’s) valt op dat friet en snacks niet langer de nummer 2 zijn na pizza. De omzet van sushibezorging is namelijk de frituurdelivery voorbijgestreefd. Bovendien zit burgerbezorging de frituurdelivery door cafetariaformules op de hielen. Dit komt met name doordat de bezorgomzet van de Amerikaanse burgerrestaurants snel groeit.