De oranje huiskleur van Frituurwereld verdwijnt om een betere scheiding aan te brengen tussen het Nederlands Frituurcentrum (NFC), uitgever van Frituurwereld, en ProFri. Immers, ook ProFri heeft een oranje logo, terwijl de vakvereniging en het Frituurcentrum twee verschillende organisaties zijn. ProFri blijft gewoon oranje.
“Oorspronkelijk was Frituurwereld het bondsblad van ProFri,” zegt NFC-directeur Frans van Rooij. “Sterker nog: de statuten van ProFri waren bij de oprichting in 2012 zelfs afgedrukt in een speciale editie van Frituurwereld. Dat was ver voordat Frituurwereld daadwerkelijk verscheen als uitgave van het Frituurcentrum in Veldhoven, eerst als gedrukt magazine en later als online platform.”
“Directe overlap is losser”
Met het aantreden van Alide van Toor als nieuwe ProFri-voorzitter, is de directe organisatorische overlap tussen de vakvereniging enerzijds en het Nederlandse Frituurcentrum en Frituurwereld anderzijds losser geworden. “Het was altijd al zo dat het Frituurcentrum taken uitvoerde in opdracht van ProFri. Dat blijft gewoon zo,” zegt Van Rooij. “Maar dat de twee organisaties elk hun eigen taak en verantwoordelijkheid hebben, maken we nu duidelijker door ook voor verschillende huiskleuren te kiezen.”
Eigen communicatie ProFri
Hoewel Frituurwereld blijft berichten over ProFri-verenigingszaken, zal de vakvereniging daarnaast ook apart communiceren. Hiervoor wordt de eigen website ProFri.nl gebruikt en de besloten Facebookpagina Frietbook. Ook ligt het in de planning dat ProFri komt met een eigen nieuwsbrief voor leden.
Van Rooij: “Het Nederlands Frituurcentrum was de uitgever van Frituurwereld en blijft dat ook. Het Frituurcentrum verzorgde uitvoerende taken voor ProFri en blijft dit ook doen. Maar wij vonden dat nu de tijd rijp was om duidelijker onderscheid aan te brengen tussen de directe verenigingszaken én facilitaire projecten als platform Frituurwereld, de keurmerktrajecten en de organisatie van het Frituurwereld Event, allemaal uitvoerende zaken die het Nederlands Frituurcentrum in portefeuille heeft.”
Afbeelding: campagnebeeld Week van de Friet