Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) publiceerde de vierde editie van zijn jaarlijkse Food500. Het is de top 500 van de grootste foodverkopers van Nederland. Van supermarkten tot horeca, foodhallen en zorgcatering: alle merken, formules en concerns zijn gerangschikt op de omzet die ze behalen met de verkoop van eet- en drinkwaren en genotsmiddelen zoals tabak.
De top 10 bestaat vrijwel geheel uit supermarkten met Albert Heijn op de eerste plaats. McDonald’s (tiende) is het enige foodservicemerk in de top van de ranglijst. De Food500 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en kent de nodige sublijstjes.
Zoals de onderstaande top 10 van formules waar gefrituurd wordt en friet tot de kernproducten behoort. Het lijstje is gerangschikt op gemiddelde omzet per vestiging.
- McDonald’s, € 2.976.000
- KFC, € 2.100.000
- Burger King, € 1.610.000
- Febo, € 529.000
- Verhage, € 450.000
- Ladage Beheer, € 449.000
- Kwalitaria, € 394.000
- Plaza food for all, € 368.000
- Family, € 348.000
- AnyTyme, € 340.000
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 6 – Winter 2017-18