Consumenten in België besteden een groter deel van hun horecabudget bij frituren, kebabzaken en fastfoodrestaurants. Dit blijkt uit cijfers van handelsfederatie Comeos. Vergeleken met 2019, het jaar voor corona, steeg het aandeel met bijna acht procent. In ons land beleeft de frituurbranche juist magere tijden.
In een Vlaamse dagblad zegt een econoom van Comeos: “Wat vooral opvalt, is dat de hoge inflatie ons consumptiepatroon in vier jaar tijd fors beïnvloed heeft.” Van alle horecaeuro’s gaf de Belgische consument 43,5 procent uit in klassieke restaurants en bistro’s. In 2019 lag dit percentage op 51,3 procent. Bij frituren en fastfoodzaken is de beweging juist andersom.
Downgrading
De Belgische consument besteedt bij frituren en fastfoodzaken dus een beduidend procent groter deel van zijn horecabudget. Het is een duidelijk signaal dat daar sprake is van downgrading. Ofwel: om geld te besparen in moeilijker tijden, besteedt de klant zijn horecabudget bij goedkopere horecazaken. Comeos ondervroeg voor zijn consumentenonderzoek bijna vierduizend Belgen.
Situatie in ons land
In ons land lijkt niet of nauwelijks sprake van downgrading: omzet, volume en marge staan onder druk. Weliswaar groeide volgens bureau More2Market de cafetaria-omzet vorig jaar met ruim 6 procent, maar er zijn geen signalen dat het fastfoodaandeel van alle horecauitgaven die de consument deed significant groeide. Bovendien sloot de cafetariasector 2023 af met nulgroei in het laatste kwartaal, aldus More2Market.
Somber beeld
Het bureau van Rien de Koning publiceerde eerder deze week op Foodclicks.nl de cafetaria-analyse van januari van dit jaar. De brancheomzet lag maar 0,4 procent boven januari 2023. De Koning schetst een somber beeld: “De omzetten gecorrigeerd voor de prijsstijgingen in 2023 en 2024 laten zien dat het volume tot 5 procent is gedaald.” Met andere woorden: er is minder verkocht voor meer geld.
Online te goedkoop
De online-omzet groeide voor cafetaria’s en snackbars in de eerste weken van dit jaar wel met 5,3 procent. More2Market stelt echter vast dat cafetaria’s hun prijzen online onvoldoende verhogen, vergeleken bij de kassaprijzen in de zaak. Met name de frietprijzen in de online shops blijven achter.
Foto: Shutterstock