Fritoricus ubelski vertelt: waarom mislukt de hotdog steeds?

Actueel, Achtergrond, Video's |
20 juli 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Afgelopen woensdag was het International Hot Dog Day. Het is vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Immers, aan de andere kant van de oceaan worden elk jaar opnieuw miljarden hotdogs verkocht. De hotdog is in de VS al ruim een eeuw een fenomeen.

In de Verenigde Staten wordt de hotdog met Frankfurters of andere worsten, zoals de Wiener in Chicago, wel beschouwd als het begin van de fastfoodbusiness. Want nog voordat hamburgerbroodjes grootscheeps uit de startblokken kwamen, was de VS al vergeven van de hotdogkraampjes.

Al waren knakworsten en broodjes knakworst lang royaal verkrijgbaar in cafetaria’s, in ons land is de hotdog eigenlijk nooit op zo’n grote schaal aangeslagen als bij de Amerikanen. De animo lijkt in onze tijd beperkt. Eigenlijk al ruim een halve eeuw blijkt in Nederland steeds opnieuw: elke grote herintroductie door conceptbedenkers, leveranciers en producenten is gedoemd te mislukken.

Zo is er weinig meer over van de zogenaamde haute dog trend die tien jaar geleden begon. Ron Blaauws Fat Dog is nooit een daverende franchiseformule geworden. En wie kent fenomenen als Bob’s Knakworst nog? Waarom mislukt de hotdog in ons land steeds opnieuw? Fritoricus ubelski vertelt het in deze video.

Ubelski is het TikTok-pseudoniem van horecaschrijver Ubel Zuiderveld. Foto’s: ubelski en UZ Media.

Meer over