Frikandel scoort opnieuw goed als duurzame snack

Actueel |
30 juli 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Opnieuw komt de frikandel uit de bus als een relatief zeer duurzame snack. De snack des vaderlands komt qua milieu-impact positief uit de bus bij een onderzoek van vakplatform Food Inspiration en PS in Foodservice, een databank voor foodproducten.

Food Inspiration bracht samen met de databank, die onder meer ingrediënten van foodproducten registreert, de koolstofuitstoot (CO2) van 25 populaire horecagerechten in kaart. De scores per product zijn uitgedrukt in de koolstofuitstoot per kilo. De uitstoot van één kilo CO2 staat ongeveer gelijk met een ritje van 4,5 kilometer met een brandstofauto.

Biefstuk en appeltaart

PS in Foodservice en Food Inspiration noteerden onder meer de volgende gemiddelde impactcijfers per gerecht. Koffie met appeltaart 0,42 CO2-kilo equivalent. Stokbrood met kruidenboter: 0,85. Rundercarpaccio: 5,07. Tomatensoep met ballen: 2,01. Tomatensoep zonder ballen: 0,95. Biefstuk: 8,25.

En dan de frikandel…

Bij gerechten met Nederlandse snacks ziet het lijstje er als volgt uit. Biertje met vijf bitterballen: 2,84. Broodje Gezond: 2,08. Salade met kip: 1,41. Hamburger: 1,22. Pannenkoek kaas/spek: 1,08. Kaassoufflé: 0,64. De frikandel bleef met 0,31 kilo-equivalent uitstoot royaal onder de uitstoot van al deze populaire gerechten. De koolstofuitstoot van een frikandel laat zich vergelijken met onder meer een naturel pannenkoek en het dessert chocolademousse.

Eerder gelauwerd als duurzaam

Het is niet de eerste keer dat wordt vastgesteld dat de frikandel verhoudingsgewijs een duurzame snack is. Hij werd ook al eens als zodanig bestempeld door de gezaghebbende voetprint-deskundige Kees Aarts. Dat de frikandel een relatief kleine voetprint heeft (en de aarde dus beperkt belast) heeft ook te maken met het gebruik van restvlees van kippenbotten als belangrijk ingrediënt.

Verplichte impactmelding

“Vanaf 2024 is het voor grote bedrijven verplicht om de impactcijfers paraat te hebben per verkocht product,” schrijft Food Inspiration. “Vanaf 2026 moeten ook grote beursgenoteerde merken in het midden- en kleinbedrijf (zoals McDonald’s) hier jaarlijks over rapporteren.” De regelgeving omtrent de impact van producten is onderdeel van de zogenaamde CSRD-wetgeving. CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive en is een uitvloeisel van Europees beleid.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: archief UZ Media