De landelijke media heeft de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan de frietprijs. EenVandaag laat zien hoe de hele keten te maken heeft met hogere kosten, waardoor de consument uiteindelijk meer betaalt. Met onder andere aardappelhandelaar John van der Kroon en het Hoofddorpsch Friethuys.
De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in februari gemiddeld 21,8 procent hoger dan in februari 2021, meldt het CBS. Ook in de frietketen is die stijging zichtbaar. Aardappelteler Leon Kranenburg in Nieuw-Vennep heeft met verschillende kostenstijgingen te maken, zo vertelt hij in EenVandaag: gewasbeschermingsmiddelen, machines, energie om aardappels te bewaren en arbeid. “Extra kosten liggen dit seizoen rond de 50 duizend euro.” Hij denkt dat een kilo aardappelen daardoor 25 procent duurder wordt.
1000 euro meer aan benzine
Ook tussenhandelaar John van der Kroon, die aardappels levert aan 150 frituurspeciaalzaken, heeft te maken met hogere kosten. “Er zijn weinig goede aardappels vanwege een tegenvallende oogst”, zegt hij tegen Frituurwereld.nl. “Dat drijft de prijs op.” Daarnaast schieten voor zijn vrachtwagens de prijzen aan de pomp door het dak. “Ik ben per week 1000 euro meer kwijt aan benzine.”
‘Patatje 30 tot 40 cent duurder’
Ondertussen Van der Kroon dat zijn afnemers met dezelfde problemen kampen. “Ik durf mijn prijzen bijna niet te verhogen. Maar op een gegeven moment zul je wel moeten, want het is niet meer te houden.” En wat doet dat met de prijzen in de zaak? “Ik denk dat het patatje met 30 tot 40 cent omhoog moet.”
Prijsverhoging per 1 april
Eén van de afnemers van John van der Kroon is het Hoofddorpsch Friethuys van Sharon en Richard Biesma. Onder meer vanwege de verhoogde gasprijs en inkoopprijzen, gaat de prijs voor de consument inderdaad omhoog. “Wij voeren per 1 april inderdaad een prijsverhoging door van 10 procent”, vertelt Sharon Biesma in EenVandaag. Ondertussen is frituurolie volgens haar ‘niet meer te krijgen’. Het bedrijf stapt over op een combinatie van soja- en raapolie.
Te voorzichtig
Richard Biesma zegt in gesprek met Frituurwereld.nl dat ze wellicht iets te terughoudend zijn met de prijsverhogingen. “10 procent komt neer op 20 cent per portie. Van onze afnemers in de horeca krijgen we volop begrip, dus misschien zijn we te voorzichtig geweest. Maar goed, we wachten af hoe het gaat en hoe mensen reageren. Ik ben in ieder geval blij dat er veel over wordt gesproken in de media, want dan zijn meer mensen op de hoogte van wat er speelt.”
Ambassadeursrol
Zowel het Hoofddorpsch Friethuys als aardappelhandelaar John van der Kroon zijn via ProFri in contact gekomen met de programmamakers van EenVandaag. Volgens de vereniging is dit ‘een mooi voorbeeld van de ambassadeursrol die leden en partners hebben’.