Stooftoppings zijn op de friet al tientallen jaren populair. Denk aan friet met zuurvlees of frietje stoof, die vaak een vaste waarde zijn in Zuid-Nederland. Dé loaded fries van onze tijd lijkt echter het frietje rendang te worden.
Snackspert Eke Bosman maakte zes jaar geleden op een festival kennis met het frietje rendang.
Bosman schreef onlangs in zijn column in dagblad Het Parool: “Sindsdien heeft het patatje rendang gelukkig aan populariteit gewonnen: anno 2023 vind je hem bij meerdere snackbars.”
Vooral bij ambachtelijke frietzaken is de topping van pikante Indonesische runderstoof al langer een hit, net als variaties zonder vlees. Verschillende producenten in de branche en groothandels brengen de rendang onder de aandacht. Zelfs bezorgers van maaltijdboxen als HelloFresh en Marley Spoon hadden ‘patatje rendang’ al op het menu staan voor hun abonnees.
Frituurders met Aziatische wortels
Rendang-recepten circuleren de laatste jaren online volop op allerlei blogs. Binnen de frituurbranche wordt de rendang-trend extra gestimuleerd door snackbars met eigenaars die Aziatische wortels hebben. Dat zijn er duizenden. Er is hierdoor al jaren volop sprake van een kruisbestuiving tussen de Nederlandse frituurkeuken en Aziatische smaakmakers. Met oosterse friettoppings wordt door deze ondernemers al langer geëxperimenteerd. Een mooi voorbeeld van deze synthese is onder meer Bali Friet Butik in Waalwijk.
Ook rendangkroket in trek
Hoe het zij: steeds meer cafetaria’s, snackbars en frituren voegen patates frites met rendangtoppings toe. Ook formules zijn aan de slag met het frietje rendang. Manneken Pis verkoopt zijn variant in twee van zijn acht winkels, bij Restaria is hij in menige vestiging van de partij, Snackpoint heeft ook friet met rendang-toppings. Sergio Hermans frietformule Frites Atelier heeft een eigen rendang-variant onder de naam Classic Spiced Indonesian Stew, een stoof met veel oorspronkelijke ingrediënten.
Trouwens, ook de rendangkroket lijkt begonnen aan een opmars in de frituurbranche. Formules als Snackpoint en Kwalitaria voeren de kroket al enige jaren op gezette tijden als tijdelijk actieproduct.