Friet mèt, friet speciaal, friet oorlog. Ze zullen altijd blijven. Maar de laatste tijd is friet met alternatieve toppings onstuitbaar in opmars. Nederland telt steeds meer frietzaken waar patat met eigenzinnige smaakmakers volop over de toonbank gaat.
Veel frituurondernemers, zeker in Zuid-Nederland, hebben al sinds jaar en dag eigen variaties. Ze verkopen friet met verschillende sauscombinaties, snacks en aloude favorieten als stoofvlees en zuurvlees. Toch is de trend richting nieuwe friettoppings onmiskenbaar. Veel aandacht trok Bram Ladage Verse Frites vorig jaar met de opening van zijn nieuwe containerformule Bram’s Gourmet Frites. Ladage liet TV-kok Herman den Blijker nieuwe toppings ontwikkelen, zoals een rundvleesstoof met kidneybonen en piccalilly en een vegetarische stoof met champignons, ei en kaas.
Het jonge concept Friet District houdt het simpel: naast de aloude friet stoofvlees, zijn er variaties met citroen en truffel. Branchegenoot Frites Atelier serveert een eigen variatie op de Vlaamse stoverij bij zijn friet en kent daarnaast sauzen van sterrenkok Sergio Herman, zoals truffelsaus en basilicumsaus. Ook cafetariamerk Snackpoint experimenteert van oudsher met toppings. Recentelijk ontwikkelde de formule hiervoor de lijn Pom-A-Part (zie ook elders in deze uitgave van Frituurwereld). Friet met smaakmakende toppings kan voor meer bedrijven in de branche een uitkomst betekenen. Toppings geven meerwaarde aan de friet – dus betalen consumenten er graag iets extra voor.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 3 – Voorjaar 2017