De groei van het aantal franchisevestigingen in de frituurbranche stagneert. Het is een ontwikkeling die al enkele jaren zichtbaar is. Ruim tien jaar geleden hadden bekende merken als Kwalitaria, Snackpoint, Ladage, Verhage, Plaza en Family opgeteld meer dan duizend vestigingen. De laatste jaren ligt het aantal outlets ruim honderd lager.
In de Nederlandse horeca is al ruim een halve eeuw sprake van franchising. In de jaren 1963-1970 was de Britse hamburgerketen Wimpy de eerste horecafranchiser van formaat in Nederland. In de cafetariasector kwam deze ontwikkeling later op gang dan in de fastfoodsector. De eerste mislukte poging in de frituurbranche was bijna vijftig jaar geleden de formule Mr. Hap. Pas twintig jaar later deden formules als Kwalitaria, Smulwereld, Comeback, Snackpoint, Big Snack en Tot Uw Dienst van zich spreken.
Franchise in cijfers
In de periode 1989-1995 kwamen veel frituurformules (franchise en samenwerkingsverbanden) uit de startblokken. Vaak was sprake van initiatieven van groothandels, naast enkele langer bestaande merken als Febo (startte vijftig jaar geleden met franchising), Verhage Fastfood en Ladage. In 1997 overschreed het aantal frituurspeciaalzaken binnen formules voor het eerst het aantal van 500. Rond 2008 was dit aantal ruimschoots verdubbeld. De laatste jaren zijn er al geen duizend franchisevestigingen meer: in 2016 waren het er 918 en vorig jaar 938.
Hogere omzet
Ondanks een daling van het totale aantal frituurspeciaalzaken, zagen de formules de laatste jaren eveneens geen kans om hun relatieve aandeel van het aantal vestigingen te vergroten. Het percentuele aandeel in de totale markt ziet er als volgt uit: 9,2% in 1997, 20,9% in 2008, 19% in 2016 en 16,5% vorig jaar. Wel ligt de gemiddelde omzet bij formulebedrijven gemiddeld ruim 150.000 euro hoger dan bij zelfstandige cafetaria’s, snackbars en frituren. Gerekend in aantallen vestigingen is het aandeel dus 16,5%; gerekend in omzet was dit vorig jaar ongeveer 30%.
Lees ook Achtergrond: Franchise in de horeca: groei zet door