Nieuwe en bestaande formules slaan hun vleugels verder uit in de frituurbranche. Opmerkelijk nieuws was er bovendien bij FFC, het formulehuis van Kwalitaria. FFC is masterfranchiser geworden van het broodjesconcept Délifrance.
Hiermee gaat voor FFC een langgekoesterde wens in vervulling. De afgelopen jaren integreerde het formulehuis al zijn snackformules (zoals Vork, Smulwereld en Hap Snap) met Kwalitaria. FFC zocht naar verbreding, wat niet echt lukte met formules als Gonzales (barbecue) en Cookers (fastcasual). Sinds 1 april heeft FFC het exploitatierecht voor Délifrance in de gehele Benelux. Onder het beheer vallen ook de circa 60 zaken bij tankstations en de outlets in Kwalitaria-vestigingen. FFC wil met Délifrance snel verder groeien.
Relatief nieuwe concepten expanderen ook. De Veghelse ambachtsformule Pieperz heeft nu een tweede vestiging in Eerde. Verdere groei is aanstaande, mogelijk met een zaak in Leeuwarden. Frituurconcept Par Hasard (friet, biefstuk en Maastrichtse sfeer) groeit eveneens door. Na vestigingen in Amsterdam (2) en Scheveningen (Pier), opende onlangs in Almere de derde Par Hasard. Snel groeit ook de Nederlandse hamburger-bezorgformule Johnny’s Burger. In Roosendaal opende de twintigste zaak. Johnny’s Burger begon als instore-concept voor onder meer cafetaria’s, maar heeft nu tevens veel stand-alone vestigingen.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 8 –Zomer 2018