Formulerestaurants: 6,8 miljoen Nederlanders komen er

Actueel |
18 mrt 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Op jaarbasis bezochten 6,8 miljoen Nederlanders minstens één van de grote restaurantketens. De Beren scoorde het hoogst met een bezoekpercentage van 14 procent, gevolgd door Loetje, La Cubanita en ’t Zusje met beide 10 procent.

Een en ander blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van bureau Multiscope. Het bureau ondervroeg voor zijn vergelijkende onderzoek 5300 Nederlanders. “Mensen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar brengen het vaakst een bezoek aan een vestiging van een restaurantformule,” aldus Multiscope. 65 procent van deze populatie ging er op z’n minst één keer eten vorig jaar.

Vijfde plek

Happy Italy volgt na de vier hoogst scorende formules op de vijfde plek met een bezoekersscore van 6 procent. “Gekeken naar de zeventien grootste Nederlandse restaurantketens, trekt een formule gemiddeld 3 procent van de Nederlandse volwassenen,” aldus Multiscope. Overigens zijn in het onderzoek alleen casual restaurants betrokken en dus geen grote quick service restaurants als McDonald’s, KFC en Burger King.

Gevraagd naar restaurantketens waar ze voor het laatst aten, is het beeld van de top 5 vrijwel hetzelfde. De scores van ‘laatste bezoeken’ zijn: De Beren (10 procent), Loetje (7), La Cubanita (6), ’t Zusje (6) en Happy Italy (4). Oudere generaties komen minder bij de zeventien restaurantformules. 59 procent van de groep 35 tot en met 49 jaar kwam er in 2023 minstens één keer. Bij de 50-plussers ligt dit percentage op 43. De meeste formules zijn dus vooral populair bij de jongste doelgroep van 18 tot en met 34. Uitzonderingen hierop zijn Loetje en Humphrey’s. Deze twee restaurantketens zijn vooral in trek bij 50-plussers.

Foto: De Beren, promofoto De Beren Franchise