Foodtrends gaan snel: 4 megatrends van 2023

Actueel |
4 september 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foodgemak bij tankstations, foto Shell Café.

Het jaar 2023 is al behoorlijk ver gevorderd. Ontwikkelingen gaan tegenwoordig in een moordend tempo: nu al kunnen we een balans opmaken van foodtrends die dit jaar jaar de kop opstaken. Vier megatrends.

1. In-store en virtueel

Wordt 2023 het jaar van de snel implementeerbare in-store en virtuele concepten? De aanwijzingen zijn er in elk geval. Neem de combi Kwalitaria met Burger Business óf de start van het Franse platform Taster met zijn eigen merken voor cafetaria’s en restaurants die nog ruimte hebben in hun keukens.

Maar ook een bezorgmerk als Vegan Burger Brothers breidt zijn aanwezigheid in den lande vlotjes uit, terwijl shop-in-shopconcepten als Sugo Pizza, Casa Carpaccio, Schnitzel Koning en Thrill Grill to go eveneens aan de weg timmeren. 2023 draait om het optimaal benutten van de capaciteit in de horecakeuken: daar passen deze en andere nieuwe sub-formules voor de bezorgmarkt goed in, zo lijkt het.

2. Wat gaan tankstations doen?

Wat gaan de brandstofmerken met hun locaties doen, nu de elektrische auto’s snel oprukken en het aantal tankbeurten afneemt? Het is een belangrijke vraag voor iedereen in de foodsector. Immers: hun locaties zijn goed bereikbaar voor de consument onderweg.

In elk geval doen ze dit: inzetten op foodservice en eetgemak. Als de schijn niet bedriegt, ontwikkelen tankstations zich nog nadrukkelijker tot hotspots van eten, drinken en gemak. De concentratie zet in elk geval door. De honderden locaties in ons land van de Britse EG Group waren er al: het aantal foodoutlets van EG groeit snel. Het Canadese gemaksconcern Couche-Tard neemt honderden Total-tankshops in ons land over. Opnieuw debuteert dus in de tankwereld een partij die brandstof voor de inwendige mens centraal stelt en niet benzine, diesel of gas.

3. Grossiersmarkt wordt opgeschud

Het wordt al jaren en jaren voorspeld: de rol van de horecagroothandel gaat drastisch veranderen. Zelfs is wel eens her en der gefluisterd: logistieke partijen kunnen de grossiersrol prima invullen zonder de toeters en bellen van de gespecialiseerde horecagroothandels. De eerste maanden van dit jaar zagen we dat de markt van horecagrossiers flink wordt opgeschud. Bovendien ging in Zuid-Nederland een horecagrossier failliet.

Makro zet zijn kaarten op een Europese webshop, hetzelfde doet Horesca met zijn platform Foods.nl. Maar er zijn veel meer kapers op de kust, zowel online als offline. Daarbij zien we dat in versneld tempo de zogenaamde ‘parallelimport’ een alledaags verschijnsel wordt. De groeiende websuper Picnic verkoopt zonder blikken of blozen uitwisselbare producten die buiten ons land goedkoper zijn dan hier. Dat gebeurde ook in de horeca reeds, zoals op de frisdrank- en frietmarkt, maar lijkt nu toch écht toenemend gemeengoed te worden. Dat komt mede doordat ondernemers naarstig op zoek zijn naar alternatieven vanwege de oplopende inkoopprijzen.

4. Inflatie en personeelstekort

Daarnaast blijven zaken als inflatie én personeelstekorten doorsudderen. Wat hogere inkoopprijzen betreft: na het checken van een groot aantal jaarrekeningen kwam accountantsclub SRA tot de conclusie dat één op de vijf horecabedrijven op wankelen staat. Ze kampen met schulden, veelal uit de coronajaren. Daarnaast komt de marge steeds verder onder druk, omdat de horeca de gestegen kosten onvoldoende doorberekent in de consumentenprijs. Vanwege personeelsgebrek sluiten steeds meer cafetaria’s extra uren of dagen of ze stoten activiteiten af, zoals delivery. Ook een trend in de eerste negen maanden van 2023: producenten en verkopers van plantaardige vleesvervangers hebben het zwaar.

Meer over