Het aantal cafetaria’s en snackbars dat is aangesloten bij formules, daalde vorig jaar met bijna 4 procent. Dit blijkt uit cijfers in de FSIN Food 500, de jaarlijkse ranglijst van FoodService Instituut Nederland.
Waren er eind 2017 nog 942 formulebedrijven, eind 2018 stond de teller op 907. De daling komt vooral op het conto van langer bestaande concepten en samenwerkingsverbanden die direct zijn verbonden aan formulehuizen van horecagroothandels. AnyTyme (Hanos), Plaza en Big Snack (Sligro), Fast and Fresh en One-2-Eat (Horesca) zagen alle het aantal aangesloten bedrijven dalen. De relatief nieuwe grossiersformules Restaria (Bidfood) en Eetwinkel (Chefs Culinar) boekten opgeteld wel een groei van 13 bedrijven, maar wisten het totale verlies niet goed te maken. De oorzaak van de daling is onduidelijk, maar wordt wel mede veroorzaakt door een gestage afname van het totale aantal frituurspeciaalzaken in ons land. Kwalitaria (FFC-formulehuis) blijft met 144 winkels het grootste cafetariaconcept, gevolgd door Snackpoint en Big Snack. De ranglijst beperkt zich tot de grotere concepten. Kleinere spelers als Kokkie, Manneken Pis en Frites Atelier, die alle slechts enkele outlets hebben, zijn niet meegeteld. Van de langer bestaande merken, laat Bram Ladage/Bram’s Gourmet de sterkste percentuele groei zien. Er kwamen 7 zaken bij, een toename van 22 procent.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019