De tien grootste formuleconcepten van de frituurbranche zijn samen goed voor 29 procent van de cafetaria-verkopen in ons land. De top 10 behaalde in 2023 een omzet van bijna 348 miljoen euro. Dit staat in de gisteren verschenen Food 500 van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
In aantallen vestigingen ziet de top 10 van grootste cafetaria-formules in de Food 500 er als volgt uit. Kwalitaria FFC (140 vestigingen), Family/Foodmaster FHC (105), Snackpoint (90), Febo (75), Verhage (44), Bram Ladage (40), AnyTyme (48), Restaria (47), ’t Bakhuus (42) en Eetwinkel (36). Het gaat overigens om het aantal outlets eind 2023.
Getalsmatig aandeel
Het omzetaandeel van 29 procent is veel groter dan het percentuele aandeel binnen de totale cafetariamarkt, gerekend in het aantal vestigingen. Het getalsmatige aandeel van de tien grootste cafetariaconcepten ligt namelijk op 12,3 procent.
Gematigde groei
Ten opzichte van de 2022-editie van de FSIN Food 500 groeide het aantal vestigingen van de formules in de top 10 met 34 zaken. Deze groei komt voor een groot deel op het conto van ’t Bakhuus (24 meer outlets dan eind 2021) en de formules van FHC. AnyTyme was met acht afhakers de grootste daler. Deze teruggang werd in belangrijke mate veroorzaakt door implementatie van regelgeving van de nieuwe Franchisewet.
Duiding van cijfers
Dat de getalsmatige groei van de tien grootste formules zo gering bleef, kun je zowel positief als negatief duiden. Matige groei van het aantal formulezaken is een langjarig fenomeen. Aan de andere kant: veel formules weten per saldo wèl groei te bereiken in een dalende markt. Want het totale aantal cafetaria’s ging sinds 2019 (het jaar vóór corona) naar schatting met ongeveer 300 achteruit.
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto’s: FFC (Kwalitaria) en UZ Media (Febo).